Hiv
Voiko ihmisessä olla hiv jos ei ole harrastanut seksiä, eikä käyttänyt mitään huumeruiskuja tai sen tapaisia eikä äidillä ole hiv:tä? Onko vielä jotain millon se voi tarttua?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että halusit saada vielä varmistuksen siihen, miten hiv voi tarttua. Kuten mainitsitkin, tartunnan voi saada joko suojaamattomassa seksissä, johon kuuluvat siis emätin- ja anaaliyhdyntä sekä suuseksi. Tartunnan estämiseksi tulisi käyttää kondomia, olipa kyseessä millainen seksin muoto tahansa. Myöskin veriteitse on mahdollista saada tartunta, sekä niin, että tartunta olisi saatu jo raskauden, synnytyksen tai imetyksen aikana. Muita tartuntatapoja ei ole todettu. Lisätietoa asiasta löydät täältä.
Mikäli mikään aiemmin mainittu kohta ei päde, on hyvin epätodennäköistä, että ihmisellä olisi hiv-tartunta. Jos epäilee tartuntaa, on hyvä käydä testauttamassa itsensä. Hiv on ikävä sairaus, mutta jos tartunnan on saanut, voidaan sairautta hoitaa elinikäisellä lääkityksellä, joka mahdollistaa tavallisen elämän. Oikein hoidettuna hiv ei siis ole kuolemantuomio, joten senkään vuoksi ei tarvitse olla liikaa huolissaan.
Toivottavasti sait mielenrauhan tilanteeseen. Mikäli aihe vielä mietityttää sinua, voit kääntyä uudestaan puoleemme tai jutella jonkun turvallisen aikuisen kanssa.
Maija Nieminen