hormonien toiminta
Hei. Minkä ikäisenä ihmisen hormonitoiminta on vilkkaimmillaan? Onko eroa siinä onko mies vai nainen? Eivätkö seksihalut ole silloin kiivaimmillaan? Voiko itse vaikuttaa siihen, miten hormonit hyrräävät?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Mukavaa, että olet ajatellut hormonitoimintaa, sillä hormonit vaikuttavat moniin asioihin ihmisen elämässä. Eri puolilla elimistöä sijaitsevat umpirauhaset erittävät hormoneja ja aivot säätelevät hormonitoimintaa. Hormoneita erittyy ihmisellä läpi koko elämän ja ne vaikuttavat osaltaan moniin asioihin, kuten esimerkiksi kasvuun, mielialaan ja seksihaluihin.
Naisten ja miesten hormonitoiminnoissa on eroja. Miehillä erittyy enemmän testosteronia, joka vaikuttaa mm. luu- ja lihasmassan kasvuun, äänen madaltumiseen ja karvoitukseen. Naisilla erittyy estrogeeni- ja keltarauhashormonia, jotka vaikuttavat mm. kohdun ja limakalvojen toimintaan mahdollistaen näin kuukautiset ja raskauden sekä vaikuttaen vaihdevuosien alkamiseen.
Jos sinua kiinnostaa saada syvällisempää tietoa hormonien toiminnasta niin voit käydä esimerkiksi kirjastossa kysymässä kirjoja hormoneihin liittyen. Seksuaalisesta halusta voit lukea lisää täältä ja täältä.
Nina K. & Maria Vihlman