Huolestunut
Hei,erästä lapsuuden tuttuani käytettiin hyväksi lapsena ja hän kerran toisti hyväksikäyttöä toiseen lapseen.Nyt tämä henkilö on saanut puolisonsa kanssa lapsen.Tämä henkilö oli alle 15-vuotias kun hän hyväksikäytti tätä toista lasta,tämä tapahtui kumminkin vain kerran.Onko henkilöllä joka on lapsena hyväksikäyttänyt toista lasta,riski käyttää omaa lasta hyväkseen.Minua huolettaa tämän syntyvän lapsen puolesta

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Ymmärrän huolesi, vaan en kuitenkaan pysty ottamaan kantaa kyseiseen tilanteeseen, kun en tiedä siitä tarkempia taustatietoja. Kohonneeseen riskiin syyllistyä seksuaalirikokseen vaikuttavat hyvin monet tekijät, jotka liittyvät mm. mielenterveyteen, elämäntilanteeseen, ihmissuhteisiin ja myös henkilön historiaan.
Oman lapsen hyväksikäyttäminen seksuaalisesti on harvinainen ilmiö. Seksuaalisen hyväksikäytön tekijällä voi monesti olla jonkinlaista omaa traumataustaa. Ei kuitenkaan voi vetää sellaista johtopäätöstä, että jos on tullut lapsena hyväksikäytetyksi, toistaisi tätä itse myöhemmin. Myöskään se, että on alle 15-vuotiaana hyväksikäyttänyt nuorempaa lasta, ei tarkoita että näin tapahtuisi myöhemmin uudestaan.
Toivottavasti tuttavasi on saanut ammattiapua asian käsittelyyn. Niin hyväksikäytön kohteeksi joutuneilla kuin tekijöilläkin on oikeus terapiaan ja tukeen. Oman lapsen syntyminen voi herättää monenlaisia tunteita, pelkoja ja huolia. Jos asianomainen on itse huolissaan tilanteestaan, esimerkiksi Sexpon palveluissa osataan auttaa.
Oona Turunen