Huoli raskaudesta
Eli jos penis käy emättimen suulla ja penistä työnnetään käden avulla vasten emätintä ja lisäksi kehoilla työnnetään vastakkain penistä vasten emätintä ja hieromalla vastakkain, niin siinä ei ole raskauden alkamisen riskiä ollenkaan? Vaikka se ns kävisi sisällä hieman tilanteessa jos on kuitenkin ottanut varoiksi jälkiehkäisyn,onko sen teho 12 h sisällä kuinka hyvä?kuinka helposti ripuli vaikuttaa minipillereihin jos on vielä unohtanut ripulin perään yhden alle 24 h jonka saa ajallisesti unohtaa

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Mukavaa, kun palasit vielä tarkentamaan kysymystäsi. Tyypillisimmin raskaus alkaa silloin, kun penis on emättimessä ja siemensyöksy saadaan emättimen sisään. Naisen on myös ovuloitava samaan aikaan. Tuohon kysymyksessäsi viittaavaan vastaukseen on nyt tehty pieni tarkennus vielä kysymyksesi perusteella. Periaatteessa häviävän pieni raskauden alkamisen mahdollisuus saattaa olla, jos peniksestä valuisi esiliukastetta emättimen limakalvoille silloin, kun sukuelimiä hierotaan vastakkain. Tämä on kuitenkin epätodennäköinen tapa tulla raskaaksi.
Tilanteissa, joissa penis käy emättimen sisällä, on hieman suurempi mahdollisuus tulla raskaaksi. Edelleenkin tällöin siemensyöksy tulisi saada emättimen sisään. Koska sinulla oli käytössäsi minipillerit ja jälkiehkäisy otettiin 12 tunnin sisällä, ei raskauden alkamisen pitäisi olla mahdollista kuvaamassasi tilanteessa. Jälkiehkäisy (Norlevo) pitäisikin ottaa mieluiten 12 tunnin sisällä suojaamattomasta yhdynnästä ja viimeistään 72 tunnin kuluessa yhdynnästä. Teho 12 tunnin sisällä on hyvä.
Ripuli voi vaikuttaa minipillerien (Slinda) imeytymiseen ja siten tehoon, jos ripulia on ilmennyt 3-4 tunnin kuluessa valkoisen Slinda-pillerin ottohetkestä. Tällöin pitäisi ottaa 24 tunnin sisällä toinen pilleri, jolloin lisäehkäisyä ei tarvita. Mikäli toista pilleriä ei ole otettu ajallaan, tulee toimia Slindan käyttöohjeen mukaan. Ohjeet löytyvät pakkausselosteesta kohdasta ”Jos unohdat ottaa Slinda-tabletteja”.
Viestisi perusteella sinulla ei pitäisi olla syytä huoleen. Raskauden alkaminen on hyvin epätodennäköistä, kun otetaan huomioon kaikki mainitsemasi seikat. Jos koet epävarmuutta tai huolta raskauden alkamisesta, kannattaa asiasta puhua kumppanisi kanssa. Hän tuskin haluaisi, että murehtisit tällaisia asioita yksin. Voitte yhdessä myös miettiä sellaisia nauttimistapoja, joissa ei ole raskauden riskiä. Ehkäisymuodoista ja ehkäisyn tehokkuudesta kannattaa tarvittaessa jutella myös terveydenhoitajalle. Toivottavasti sinulla on kuitenkin jo rauhallisempi mieli tapahtuneen suhteen.
Neuvonnan tiimi