Huoli sisaruksen seksuaalisen suuntautumisen kertomisesta ja henkisestä jaksamisesta
Nuorempi sisarukseni on ilmoittanut minulle, että on aikeissa tulla kaapista. Olen ymmärtänyt, että ulostulo on emotionaalisesti hyvin raskas prosessi ja olen huolissani hänen valmiiksi herkän mielenterveytensä puolesta, lähinnä hänen ylilyönteihin taipuvaisen luonteensa takia. Hän ottaa myös pettymykset usein raskaasti ja hyvin henkilökohtaisesti. Mainittakoon, että hänellä on mielenterveystaustaa ylivilkkaushäiriön muodossa. Minkälaisen avun piiriin minun kannattaisi koittaa häntä ohjata?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Niin sanottu kaapista ulostulo voi tuntua emotionaalisesti raskaalta. On kuitenkin hyvä tiedostaa, että kyse on aina yksilöllisestä kokemuksesta, sillä jokainen kokee asiat omalla tavallaan. Sisaruksesi on ilmeisesti ainakin jollain tasolla jo työstänyt asiaa, koska on puhunut siitä avoimesti sinulle.
Hienoa, että kannat huolta sisaruksesi mielen hyvinvoinnista. Samalla on hyvä muistaa, että sinun ei tarvitse olla läheisellesi läsnä mielenterveyden ammattilaisena, vaan läheisenä, ja tällöinkin omat voimavarasi huomioiden. Hyvä keino läheisen tukemiseen on kysyä häneltä suoraan, millaista tukea hän mahdollisesti kaipaisi ja toivoisi.
Jos sisaresi ilmaisee ammatillisen tuen tarvetta, voitte yhdessä katsastaa vaikkapa Mielenterveystalon sivut joille on koottu tietoa eri auttamismuotoihin ja -tahoihin liittyen. Seksuaalisen suuntautumisen moninaisuuden käsittelemiseen voi löytää tukea esimerkiksi Setan palvelujen tai meidän muiden neuvontapalvelujemme kautta. Sinuiksi-palvelu on julkaissut myös oppaan turvalliseen ulostuloon, johon halutessasi voit tutustua.
Vaikutat henkilöltä, joka välittää aidosti sisaruksestaan ja huolehtii tämän hyvinvoinnista. Muistathan tarvittaessa pitää myös omasta jaksamisestasi huolta. Aina kaikki pelonaiheet eivät muutu todeksi; tilanteen hoitaminen saattaa sujua odotettua paremminkin. Läheisiltä saatu myönteinen tuki on usein merkittävä kannatteleva tekijä prosessissa.
Neuvonnan tiimi