Hygienia ennen seksiä
Haluaisin tietää lisää hygieniasta ennen seksiä. Mietin nimen omaan pyllyn pesua. Miten pyllyreiän ympärys pitäisi pestä, että se varmasti on puhdas? Onko tavallinen saippua hyvä, vai pitäisikö olla jotakin intiimialueelle tarkoitettua pesuainetta? Entä jos poika haluaisi nuolla pyllyreikää? Miten voin olla varma puhtaudestani? Tämä olisi tärkeää, jotta voisi nauttia kaikista hyväilyistä.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Omaan puhtauteen liittyvät asiat saattavat mietityttää ja nolostuttaakin. Asiaa ei kuitenkaan tarvitse stressata.
Yleisesti ottaen intiimialuetta puhdistaessa voi käyttää joko mahdollisimman neutraaleja ja hajusteettomia pesuaineita tai intiimialueelle erikseen suunniteltuja tuotteita. Tavallinen vesipesu pyllyreiän ympäriltä kuitenkin riittää, sillä iho on herkkää peräaukon ympärillä. Jos oman pyllyreiän puhtaus silti epäilyttää, voi ennen seksiä puhdistaa pyllyreiän aluetta kostealla vessapaperilla tai hajusteettomalla ja hellävaraisella kosteuspyyhkeellä. Kosteuspyyhkeitä ei tule käyttää useita kertoja päivässä. Omaa kehoaan kannattaa kuunnella ja valita mahdollisimman hellä puhdistusvaihtoehto ja puhdistustapa.
Pyllyreikää on lupa nuolla, jos se tuntuisi molemmista kiihottavalta. Jos puhtaus huolestuttaa sinua, kannattaa omista tunteistaan puhua kumppanille. Kaikenlaiset hajut ja maut ovat luonnollisia. Asiasta ei tarvitse olla huolissaan. Joitain saattaa jopa kiihottaa edellä mainitut seikat. Sukuelinten ja peräaukon päälle suositellaan joka tapauksessa laitettavaksi kondomi tai suuseksisuoja, joka ehkäisee seksitautien tarttumisen. Suojauksen käyttäminen voi tuoda myös henkistä helpotusta hyväilyjen vastaanottamisen suhteen.
Hyväilyihin kannattaa sisällyttää vain niitä asioita, joista molemmat pitävät ja nauttivat. Kaikenlainen stressi ja erilaiset huolet voivat vaikuttaa nautinnon kokemiseen. Mikäli ajatus sukuelinten hyväilyistä suulla ei tunnu mieluisalta, voi kumppanille sanoa asiasta. Sinulla on päätäntävalta kehostasi ja siihen kohdistuvista hyväilyistä. Yhdessä keskustellen on mahdollista löytää molempia miellyttävä seksitapa. Jos aihe vielä painaa sinua, voit soittaa neuvontapuhelimeen. Mitään huolta ei kuitenkaan kannata kantaa. Osaat varmasti huolehtia hygieniastasi jo nyt riittävän hyvin.
Neuvonnan tiimi