Hyperseksuaalisuus
Olen 30+ nainen, jolla useampi suhde on kaatunut siihen (usein ollut alkava syy), että haluan seksiä reilusti useammin kuin kumppanini. Voisin harrastaa seksiä 3-4 kertaa päivässä ja kun minua on nyt taas syytetty hyperseksuaalisuudesta, olen peilannut itseäni seksuaaliaddiktiin. En kuitenkaan löydä yhteneväisyyksiä muussa kuin määrässä. En koe huonoa omaatuntoa seksin jälkeen, se ei ole minulle pakokeino jostain muusta, enkä ole valmis harrastamaan seksiä kenen kanssa tahansa. Olen uskollinen suhteissani. Mutta haluan seksiä paljon ja se on ongelma. Olen aina ollut samanlainen ja esimerkiksi orgasmien saanti on aina ollut minulle helppoa. Lääkärin sanomana kyse on genetiikan, hermostoni ja fyysisten ominaisuuksieni summa.
Tämän tietäminen ei valitettavasti auta ongelmaani. Pilaan suhteeni tällä. Kyse on hyvin fyysisestä tarpeesta, ei siis esimerkiksi johdu jostain tietystä tilanteesta, johin pääni minua ohjaa, vaan päinvastoin: vartaloni herättää minut eikä anna vaikkapa nukkua, jos se on saanut päähänsä, että tarvitsee seksiä. Itsetyydytys on surkea korvike seksille, sanottiinpa sitten mitä hyvänsä. Toki sitä teen, mutta jotenkin masennun siitä, kun sillä on niin vähän tekekemistä kunnon nautinnon kanssa.
Olen myös väsynyt, koska en voi puhua tästä kenellekään. Kokemukseni mukaan naiset luulevat, että valehtelen tai leuhkin ja miehet ovat poikkeuksetta sitä mieltä, että se on hieno piirre se on naisessa – kunnes elävät asian kanssa itse. En käsitä mitä voin tehdä.

Hei ja kiitos kysymyksestäsi.
Ihmisen seksuaalinen halukkuus ja seksin tarve on hyvin yksilöllinen. Yksilöllistä on myös se, mitä seksiltä kaipaa. Kerrot että kaipaat nimenomaan seksiä kumppanin kanssa. Seksuaalisilla haluilla ja tarpeilla onkin sekä fyysinen, psyykkinen että sosiaalinen ulottuvuus.
On tavallista, että kumppaneiden halut ovat erilaiset. Varsin tavallista on myös se, että halujen eriparisuus aiheuttaa suhteessa kitkaa. Kerrot että pelkäät pilaavasi suhteesi. Tuon pelon kanssa on varmasti raskasta olla.
Halu sekä seksuaaliset ja muut suhteeseen liittyvät tarpeet ovat monisyinen konaisuus. Halun ja muun elämän yhteensovittamista on pohdittava aina yksilöllisesti. Seksuaaliterapia voisi mahdollistaa oman halun dynamiikkaan tutustumisen ja sen miettimisen, että minkälaiset ratkaisut voisivat auttaa elämään hyvää elämää oman halun kanssa.
Kirjoitat olevasi väsynyt siihen, että et voi puhua asiasta kenenkään kanssa. Tämä on ymmärrettävää. Jos se vain tuntuisi mitenkään mahdolliselta niin kannustaisin sinua varaamaan ajan maksuttomaan neuvontaamme, jotta pääsisit puhumaan asiasta luottamuksellisesti asiaan perehtyneen ihmisen kanssa. Voisimme kartoittaa tilannettasi tarkemmin ja miettiä yhdessä juuri sinulle sopivia apukeinoja.
Sexpon neuvonnan tiimi