Iäkkään seksuaalisuus
Koska sperman tuleminen loppuu? Tuleeko vielä vanhoilla ihmisillä spermaa, +70?
Tuleeko spermaa jos ei harrastasta seksiä tai masturboi?
Miten nämä hoidetaan vanhusten hoidossa, jos ei pääse toteuttamaan itseään vaikka juuri masturboimalla? Kun seksiä siellä ei voi harrastaa

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Siittiön tuotanto ja siemensyöksyt jatkuvat kuolemaan asti. Vanhetessa siittiöiden ja sperman tuotanto kuitenkin vähenee. Yli 70-vuotiaat voivat saada siemensyöksyn niin kuin nuoremmatkin. Ikä ei ole este seksin harrastamiselle ja laukeamiselle. Toki ihmisen keho muuttuu iän myötä ja samoin myös seksuaalireaktioissa ja seksitavoissa voi olla muutoksia.
Siemensyöksyn saaminen on mahdollista, vaikkei olisi hetkeen harrastanut seksiä tai masturboinut. Tilanteissa on kuitenkin yksilöllisiä eroja. On hyvä huomioida, että siemensyöksy ja orgasmi ovat kaksi eri asiaa. Orgasmin voi saada ilman siemensyöksyä ja siemensyöksyn ilman orgasmia.
Seksuaalisuuden toteuttamisen mahdollisuus vaihtelee hoitopaikan ja henkilön toimintakyvyn mukaan. Jos henkilöllä on oma huone, on siellä mahdollista masturboida tai harrastaa seksiä. Mikäli henkilöllä ei ole yksityisyyttä esimerkiksi yhteishuoneen takia, onnistuu masturbointi vessassa. Tilanne on hankala lähinnä silloin, jos henkilö itse haluaisi masturboida, mutta ei tähän pysty. Hoitotilanteet määritellään usein niin, että henkilön muut perustarpeet täyttyvät, mutta oikeus toteuttaa seksuaalisuuttaan saattaa jäädä huomiotta. Tällaisissa tilanteissa on hyvä ottaa asia puheeksi henkilökunnan kanssa ja miettiä, olisiko olemassa jokin apukeino, jolla seksuaalisuuden toteuttaminen onnistuisi.
Ihminen on seksuaalinen läpi elämänsä. Seksuaalisuus kuitenkin muuttaa usein muotoaan. Esimerkiksi läheisyyden merkitys korostuu ja seksin laatu korvaa seksin määrän. Ihmisissä on kuitenkin paljon eroja. Joillekin seksin harrastaminen pysyy merkittävänä asiana vielä hoitokodissa, toiset nauttivat muista asioista. Myös iäkkäällä on oikeus omannäköiseen ja nautinnolliseen elämään.
Neuvonnan tiimi