Iän vaikutus seksuaalireaktioihin
Voiko penis toimia 30-vuotiaana tai vaikka nelikymppisenä yhtä hyvin kuin nyt nuorena? Tuleeko se yhtä kovaksi ja aistiiko kosketuksen samalla tavalla kuin nyt 18-vuotiaana? Olen käsittänyt että se ei ainakaan jäykisty näin nopeasti. Pysyvätkö siemensyöksyt samanlaisina?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Ihmisen keho muuttuu läpi elämän ja siksi on luonnollista, että myös seksuaalireaktioissa voi tapahtua muutosta. Muutokset ovat aina yksilöllisiä ja on ihmisiä, joiden penis voi toimia suunnilleen samalla tavalla kuin nuorempana ja on henkilöitä, joilla muutoksia kehon toiminnassa esiintyy enemmän.
Mitä enemmän ikää tulee, voi eroja nuorempiin näkyä esimerkiksi palautumisajassa. Peniksellä saattaa kestää aiempaa kauemmin palautua siemensyöksyn jälkeen uuteen erektioon ja erektion saamisessa tai ylläpitämisessä voi olla satunnaisia hankaluuksia. Lisäksi erektiokulma laskee hieman. Ikääntymisen myötä aika siemensyöksyn saamiseen voi pidentyä ja luonnollisesti siemensyöksyissä voi olla eroja seksikertojen mukaan, kuten murrosiässäkin. Peniksen koskettaminen kuitenkin tuntuu hyvältä ja useimmat aistivat kosketuksen samalla tavoin kuin nuorempana.
Muutokset eivät yleensä tule yhdessä yössä ja erilaisiin vaikeuksiin on saatavilla auttamismuotoja. Asiaa ei kuitenkaan kannata pelätä, sillä yleensä iän myötä voi myös oppia uusia nauttimistapoja ja 30- tai 40-vuotias monesti nauttii seksistä ja seksin harrastamisesta siinä missä murrosikäinenkin. Lisätietoa terveydestä saa terveydenhoitajalta.
Neuvonnan tiimi