Oman seksuaalisen suuntautumisen määritteleminen
Identifioin itseni heteroksi, mutta pitäisikö mun sittenkin sanoa bi, jos kiihotun naisista yhtä paljon kuin miehistä mutta vain pornossa, sillä oikeassa elämässä haluan olla vain miesten kanssa, enkä livenä naisista oikein kiihotukkaan. Oon myös ollut kerran teininä saman sukupuolen kanssa, mutta en enää kertaakaan sen jälkeen. Mua hämmentää, että mitä termiä mä nyt sitten käytän?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. On luonnollista pysähtyä pohtimaan omaa seksuaalista suuntautumistaan. Ihminen ei voi itse päättää, millaisista asioista kiihottuu. Jos kiihotut myös naisista pornoa katsoessasi, ei asiasta tarvitse tuntea syyllisyyttä. Maailmassa on olemassa muitakin heteroksi itsensä mieltäviä henkilöitä, jotka saattavat kiihottua fantasian tasolla seksistä saman sukupuolen edustajan kanssa, mutta eivät koe kiihottumista saman sukupuolen edustajia kohtaan oikeassa elämässä.
Oma sisäinen kokemus määrittelee sen, mikä termi on itselle sopivin. On olemassa ihmisiä, jotka voivat kokea olevansa heteroita, vaikka olisivatkin kerran harrastaneet seksiä saman sukupuolen edustajan kanssa. Toiset taas saattavat määritellä itsensä biseksuaaleiksi. Joissakin tapauksissa henkilö voi kuvata itseään myös bi-curious -termillä. Tällöin ihminen on kokeiluluontoisesti kiinnostunut seksin harrastamisesta samaa sukupuolta olevan henkilön kanssa. Lisäksi on olemassa ihmisiä, jotka eivät koe tarpeelliseksi määritellä itseään millään tietyllä termillä. Voit olla ”sinä” ja toteuttaa seksuaalisuuttasi sinulle sopivin tavoin ilman erityisempiä määritelmiä tai luokitteluja.
Seksuaalisen suuntautumisen moninaisuutta on lupa miettiä aivan rauhassa. Joskus vastaus voi muotoutua vasta ajan myötä. Mikäli esimerkiksi ”hetero” tuntuu sinulle omimmalta termiltä, on sallittua määritellä itsensä näin. Olennaista on elää omannäköistä ja itselle mieluisaa elämää. Mikäli koet, että tarvitsisit pohdinnan tueksi lisää neuvoja, olet lämpimästi tervetullut juttelemaan neuvontapuhelimeemme. Lisäksi voit halutessasi tutustua myös Setan sivuihin.
Neuvonnan tiimi