Ihastukseni
Moi, olen 16 vuotias poika yhdeksännellä luokalla ja olen ihastunut ihan kunnolla yhteen tyttöön joka on kerran viikossa samoilla valinnaisaine tunneilla kanssani,en saa nyttenkään unta kun hän vain pyörii mielessäni jatkuvasti haluaisin saada jonkinlaisen kontaktin kyseiseen tyttöön mutta se tuntuu vaan tosi vaikealta minulla on muutenkin huonot sosiaaliset taidot.

Hei,
Kiitos yhteydenotostasi. Ihastuminen voi olla hyvinkin vahva tunne, joka voi tuntua yhtä aikaa ihanalta, jännittävältä ja joskus ahdistavaltakin. Siihen voi liittyä myös pelkoa torjutuksi tulemisesta. Joskus voi tuntua, että salainen ihastus riittää, mutta usein jossain vaiheessa tulee tarve toimia. Yhtä oikeaa tapaa lähestyä ihastuksen kohdetta ei ole. Miten itse haluaisit että joku sinusta kiinnostunut lähestyisi sinua? Ihastuksen kohteelle voi sanoa jonkin kehun seuraavan kerran, kun hänet tapaa, tai hänelle voi laittaa viestin puhelimella tai netissä. Onko teillä tunneilla pienryhmä- tai parityöskentelyä, jonka aikana voisit kysellä hänen mielipiteitään asioista, kuunnella tarkkaavaisesti ja hymyillä? Tai voitko vaikka tunnin jälkeen kommentoida jotain mitä hän on sanonut tai tehnyt? Tai puhua jostain muusta kouluun liittyvästä asiasta, pyytää apua läksyihin tai kysellä hänen suunnitelmistaan peruskoulun jälkeen?
Jos tuntuu, että juttu luistaa, voit jutella lisää toisellakin kertaa, ja ehdottaa jotain yhteistä tekemistä. Jos tyttö ei tunne sinua juurikaan entuudestaan, hän voi tarvita aikaa tutustuakseen sinuun ja saadakseen sinusta turvallisen kuvan ennen kuin lupautuu virallisesti treffeille. On myös mahdollista, että hän ei kiinnostu sinusta. Torjutuksi tulemisen pelossa ei kuitenkaan kannata jättää asioita tekemättä. Silloinhan jää paitsi myös siitä vaihtoehdosta, että asiat menisivätkin hyvin! Jokainen ihastus on arvokas mahdollisuus saada uusi kokemus ja myös harjoitella sosiaalisia taitojaan.
Jos haluat jutella lisää, voit soittaa Sexpon ilmaiseen neuvontapuhelimeen. Täältä löydät vielä ihastumista käsittelevän artikkelin.
Onnea ja rohkeutta matkaan!
Ida Heimonen & Patricia Thesleff