Ihastuminen toiseen poikaan
Moi oon 13v poika ja oon ihastunu toisee poikaa. Mua kuitenki pelottaa et mitä se aattelee ku en tiiä onks se hetero vaan. Ja sit pelottaa et mitä kaverit ja perhe aattelee jos oon homppeli

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Ihminen ei voi itse päättää ihastuksensa kohdetta. Siksi omaan tilanteeseensa kannattaa suhtautua lempeän ymmärtäväisesti. On olemassa muitakin, jotka pohtivat omaa seksuaalisuuttaan ja seksuaalista suuntautumistaan. Tässä ei ole mitään väärää ja itselleen kannattaa antaa aikaa tutustua omaan seksuaalisuuteensa.
Tunteistaan kertominen on monesti pelottavaa, olipa kohteena kuka tahansa. Jos ei tiedä toisen seksuaalista suuntautumista, voi yrittää ottaa asiaa puheeksi kiertotien kautta. Pojalta voi esimerkiksi kysyä, miltä hänestä tuntuisi, tai miten hän reagoisi, jos kuulisi toisen pojan olevan ihastunut häneen. Vastauksen perusteella on mahdollista pohtia tarkemmin, miten edetä oman tilanteensa suhteen. Tunteitaan saa kuulostella rauhassa ja miettiä, haluaako kertoa toiselle ihastuksestaan vai ei. Ihastumisen tunnetta saa halutessaan myös vaalia itsellään, mikäli näin haluaa. Usein ihastuminen menee ohi ajan myötä, jos tunnetta ei ruoki, tai sitten, kun tapaa jonkun uuden kivan ihmisen.
Ymmärrettävästi muiden reaktiot voivat pelottaa. Tilanne saattaa tulla yllätyksenä perheelle tai kavereille, mutta tämä ei välttämättä tarkoita sitä, että kyseessä olisi kielteinen asia. Useimmat suhtautuvat ihan tavallisesti tällaisiin tilanteisiin eikä siksi syytä huoleen ole. Sinulla on lähelläsi ihmisiä, jotka välittävät sinusta, joten todennäköisesti joku suhtautuu asiaan mukavalla tavalla ja sinua tukien.
Seksuaalinen suuntautuminen ei määrittele ihmisen arvoa; olet tärkeä ja arvokas läheisillesi juuri sellaisena kuin olet. Jos sinua kiinnostaa, voit vielä tutustua Sinuiksi – tuki- ja neuvontapalveluun, joka on kehitetty seksuaalista suuntautumistaan pohtivien avuksi. Myös neuvontapuhelimeen saa aina soittaa, autamme mielellämme sinua lisää.
Neuvonnan tiimi