Ikääntyneen seksuaalisuus
Ystävystyin keväällä minua 40 vuotta vanhemman naisen kanssa, ja nyt vietämme paljon aikaa yhdessä. Minua kiinnostaisi myös seksi hänen kanssa. Hän on ollut yksin 33 vuotta, eikä ole sinä aikana seksiä kokenut. Voiko 65v nainen noin pitkän ajan jälkeen vielä olla yhdynnässä? Voiko limakalvot kostua, ja kestää yhdyntää? Haluaisin ehdottaa myös anaaliseksin kokeilemista. Voisiko se olla hänelle helpompaa kuin emätinyhdyntä? Jos hän saisi siinä sellaisen peppuorgasmin. Pääasia, ettei seksi sattuisi

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Mukavaa, että olet löytänyt ystävän itsellesi. Seksuaalisuus on perusosa meitä eikä se häviä pois ikääntyessä. Seksin harrastamiselle ei ole olemassa mitään yläikärajaa, joten voitte kokeilla seksin harrastamista, jos myös nainen sitä haluaa. Mikäli seksin harrastamisesta on aikaa tai nainen ei ole myöskään masturboinut yksin eläessään, voi olla helpompaa edetä hyväilyissä hiljalleen ja yleisesti ottaen antaa myös kiihottumiselle aikaa. On tärkeää seurata kehon viestejä ja toimia sen mukaan, mikä tuntuu miellyttävältä ja välttää niitä toimintatapoja, jotka aiheuttavat epämukavuutta.
Ikääntyessä emättimen limakalvot ohenevat ja kuivuvat. Kuivat limakalvot voivat kirvellä ja aiheuttaa kipua yhdynnässä. Seksissä tilannetta on mahdollista helpottaa liukuvoiteen avulla. Tarvittaessa nainen voisi myös jutella asiasta gynekologin kanssa. Näin nainen saisi yksilöllisempää ohjeistusta ja tietoa limakalvojen hyvinvointiin ja seksuaalisuuteen liittyen.
Hienoa, ettet halua kumppaniisi sattuvan seksin aikana. On täysin yksilöllistä, millainen seksin muoto tuntuu kenestäkin helpoimmalta eikä ikä niinkään vaikuta asiaan. Anaaliseksin mahdollisuudesta kannattaa jutella naisen kanssa. Joitakin anaaliseksi kiinnostaa ja toisia taas ei. Yhdessä voitte muutoinkin käydä keskustelua siitä, millainen läheisyys ja tapa toteuttaa seksuaalisuuttaan sopisi teille. Perusteellisemmin tietoa anaaliseksistä saatte täältä. Mikäli haluaisit jutella tilanteestasi enemmän, palvelemme sinua neuvontapuhelimessa lisää.
Neuvonnan tiimi