inah3 ja ei-hetero/homo/biseksuaalit
Moikka, hesaris oli noin kuukaus sitten artikkeli butch- ja femme-lesbojen synnystä. Siin kerrottii et jos aivojen inah3-alue on pieni, ihminen omast sukupuolestaan riippumatta tuntee vetoo miehiin, ja jos se on suuri niin naisiin. Onks teil mitää arvaust siit et miten tän tiedon valossa voi olla ihmisii, joilla ei oo seksuaalisii halui ollenkaan tai joilla ne kohdistuu esim. eläimiin, kasveihin tai esineisiin?
Toki artikkelikin anto, ainaki joiltain osin, ymmärtää, et inah3-alueen koko ei suoraan yksinään määräis seksuaalista suuntautumista vaan ainoostaan korrelois sen kaa (ku siin käytettii sanaa ”yleensä”…), mut mietityttää silti. Tutkimustietoo tai valistuneit arvauksii muitten seksuaalisuuksien biologisest onks teillä?
Itelläni ei siis oo mitää asennetta erilaisii seksuaalisuuksii kohtaan, puhtaast mielenkiinnost kyselen. Ite oon aseksuaali yhel määritelmäl, hetero toisella (autochorissexual heteroromanttinen, jos sanoo mitään : D)

Hei ja kiitos kysymyksestäsi. Kiva että pohdiskelet seksuaalisuutta syvällisesti.
Tutkimustiedon valossa vaikuttaa siltä, että seksuaalisuuden kehitys on varsin monisyinen prosessi, johon vaikuttavat muun muassa biologis-fysiologiset tekijät (kuten vaikkapa juuri aivojen rakenteet sekä hormonit), sosiaaliset ja kulttuuriset tekijät sekä henkilön elämänkokemukset. Nämä tekijät ovat myös yhteisvaikutuksessa toistensa kanssa.
Ihmisen seksuaalikäyttäytyminen on äärimmäisen rikasta ja varioivaa ja kuten toteat, osalla ihmisistä seksuaalinen mielenkiinto ei lainkaan kohdistu toisiin ihmisiin. Seksuaalineuvonnassa emme niinkään pohdi esimerkiksi tietyn aivoalueen vaikutusta seksuaalikäyttäytymiseen, vaan kysymystä siitä, miten jokainen ihminen voisi olla mahdollisimman hyvin kotonaan oman seksuaalisuutensa kanssa.
Jos kaipaat aiheesta lisätietoja niin voisit kysyä aivoja ja seksuaalisuutta koskevaa kirjallisuutta vaikkapa lähikirjastostasi. Kaikkea hyvää sinulle!
Maria Vihlman