Incel-kulttuuri
Onko ”Incel” ominaisuus vai häiriö? Tuntuu välillä, että olisi vaikeaa löytää oikeaa tai innostua yritämisestä, vaikka elämässä haluaisin. En ylenssä ”Incel” uskoisi, että esim: Seksuaalisen kanssakäymisessä voisi tuoda haasteita, vaikka hieman pelottaisi ja halua parantaa vetovoimaa. Voiko ”Incel:stä” löytyä parannusta?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. ”Incel”-termiä käyttävät ihmiset, jotka kokevat vaikeutta löytää romanttista tai seksuaalista seuraa. Incel-termin ympärille on muodostunut oma alakulttuurinsa netissä. Yhteisö syyttää tahdonvastaisesta selibaatistaan naisia. Incel-kulttuurin ajatusmaailma saattaa synnyttää henkistä huonoa oloa, ahdistusta, masennusta tai jopa itsetuhoisia ajatuksia. Osittain ajatukset voivat kummuta vaikeana tai yksinäisenä koetusta elämäntilanteesta, osittain netin keskustelupalstoilla käydyt keskustelut voivat aiheuttaa omalta osaltaan lisää pahaa oloa. Incel-termi ei varsinaisesti ole ominaisuus tai häiriö, jonka kanssa ihminen syntyy ja elää. Kyseessä on lähinnä ideologia, joka saa näkemään maailman tietystä näkökulmasta.
Omaa elämäntilannettaan ja ajatusmaailmaansa on sallittua tarkastella ja kyseenalaistaa. On hyvä tiedostaa oma tilanteensa ja huolehtia hyvinvoinnistaan, mikäli havaitsee jonkin ajatusmaailman aiheuttavan itselle pahaa oloa. Kaikilla on joskus vaikeaa, naisillakin. Välillä kumppanin löytymiseen voi kulua aikaa, vaikka itse toivoisikin parisuhdetta. Nykyisen elämäntilanteesi ei kuitenkaan tarvitse olla loppuelämäsi elämäntilanne.
”Inceliys” ei sinänsä ole mikään sairaus. Kyseessä on pikemminkin elämänasenne. Tässä mielessä ”inceliydestä” voi ”parantua” muuttamalla suhtautumistaan elämään. Asennettaan ja ajatustapaansa voi pyrkiä siirtämään niihin asioihin tai tapoihin, jotka tuottavat itselle iloa. Esimerkiksi itseään kehittämällä, opiskelemalla, harrastamalla tai etsimällä uusia kavereita elämäänsä on mahdollista kohottaa itsetuntoaan ja ehkäpä saada lisää itsevarmuutta kohdata myös naisia. Mikäli kokee, että ns. incel-kulttuuri tuottaa netin kautta pahaa oloa, on hyvä poistua kokonaan kyseisen yhteisön piiristä.
Elämässä voi tulla vaiheita, jolloin mikään ei innosta. Vaikeina hetkinä voi ajatella itsestään myötätuntoisia ajatuksia; sinä yrität parhaasi ja riität omana itsenäsi. Jos olotilasi tuntuu lamaannuttavalta, on vaikeisiin tunteisiin saatavilla myös ammattiapua. Hoitamalla omaa mielenterveyttään voi myös ”parantua” ”inceliydestä”. Jos sinusta tuntuu, että haluaisit keskustella tilanteestasi laajemmin, osaavat lääkäri ja psykologi tarjota juuri sinulle sopivaa apua. Seksuaalisuuteen ja ihmissuhteisiin liittyvissä asioissa voit kääntyä uudestaan myös meidän puoleemme. Sinua voisi auttaa esimerkiksi soitto neuvontapuhelimeen tai ajanvaraus seksuaalineuvojan vastaanotolle. Olemme täällä sinua varten.
Neuvonnan tiimi