Intiimialueen peseminen lapsen nähden
Ystäväni mielestä kaikki aikuisen intiimihygieniajutut hoidetaan lasten silmiltä poissa. Eli alapään sheivaaminen, kuukautissuojan vaihtaminen ja oman alapään peseminen. Itse joskus joutunut lapsen läsnäollessa vaihtamaan siteen, alapääkarvat ajelen yksin ollessa. Mutta miten peseminen perhesaunassa tai yhteissuihkussa? Itse olen omat lapseni opettanut alapääpesulle ja nuorinta autan siinä. Eikö muka oman alapään voi pestä lasten nähden siinä kuin muutkin ruumiinosat? Näin olen itse tehnyt.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Lapsen seksuaalikasvatukseen liittyvät asiat jakavat mielipiteitä. On tavallista, että ihmisillä on erilaisia rajanvetoja mainitsemissasi asioissa. Näkemyseroihin vanhemmilla vaikuttavat esimerkiksi omassa lapsuudessa saatu seksuaalikasvatus ja kasvuperheeltä opitut toimimismallit, kulttuuriset seikat sekä muut näkemykset sallituista tai sopimattomista asioista.
Jokainen kasvattaja luo aina omanlaisensa tavan suorittaa pesu- tai saunahetket. Pieni lapsi suhtautuu kehon eri osiin sekä alastomuuteen luonnollisen neutraalilla tavalla. Aikuisia seuraamalla ja jäljittelemällä lapsi oppii hahmottamaan kehoaan sekä havaitsemaan ihmisten välisiä eroja kehojen ulkonäöissä. Saunassa ja pesuhetkien aikana lapsi oppii kehojen erilaisuuksien lisäksi myös sen, miten keho muuttuu iän myötä.
Pesuhetkien aikana lapsi monesti myös joko tietoisesti tai tiedostamattaan omaksuu, mikäli jokin asia on kasvattajan mielestä sopimatonta tai ”noloa”. Omat sukuelimet voi pestä ihan normaalisti, vaikka lapsi olisikin läsnä. Esimerkiksi kuukautissiteen vaihtaminen lapsen nähden voi normalisoida kuukautisia ja intiimihygieniaa ja olla luonteva osa kotona annettavaa seksuaalikasvatusta.
Sukuelimet ovat tavallisia ruumiinosia siinä missä kaikki muutkin ruumiinosat ovat. Lapselle voi opettaa kehoon ja hygieniaan liittyviä asioita lapsen ikätason mukaisesti. Lisäksi on sallittua ja toivottavaakin auttaa lasta hänen henkilökohtaisen hygieniansa hoitamisessa, jos hän vielä ikä- tai taitotasonsa mukaisesti tarvitsee apua.
Hygieniakasvatus on osa terveyden ylläpitämistä ja asiaan voi suhtautua rauhallisin mielin. Mielipide-eroja voi olla ystävilläkin ja omista näkemyksistään voi halutessaan jutella molemminpuolisesti ystävän kanssa. Jos edelleen tuntuu, että jokin seikka herättää kysymyksiä, olet tervetullut juttelemaan kanssamme neuvontapuhelimeen. Yhteystietomme löydät täältä. Tukea ja neuvoja erityisesti vanhemmuuteen saa lisäksi Mannerheimin Lastensuojeluliiton Vanhempainnetin palveluista.
Neuvonnan tiimi