Isän oikeus tavata lastaan
oon 14v poika ja panin yht 16v tyttöö pari kk sitten ja ny se ilmotti mulle että on raskaana ja aikoo pitää sen mutta ei halua mua ollenkaa lapsen elämää? vaik oonki vast 14 nii kai mul jotain oikeuskia pitäs isänä olla?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Raskaus on elämää mullistava asia. On hyvin tavallista, että erilaiset toiveet tai huolet nousevat esiin tulevaisuutta mietittäessä. Hyvä juttu, että olette pystyneet jollain tasolla keskustelemaan molempien näkemyksistä. On hienoa kuulla, että haluat kantaa vastuusi. Mitä enemmän välittäviä ja läheisiä ihmisiä lapsen elämässä on, sitä parempi.
Lasta ei saa tietoisesti vieraannuttaa vanhemmasta. Ihanteellisissa tilanteissa pyritään siihen, että lapsen vanhemmat pystyisivät yhteisymmärryksessä päättämään lapsen tapaamisoikeudesta. Tapaamisoikeus tarkoittaa lapsen oikeutta tavata sitä vanhempaansa, jonka luona lapsi ei pääsääntöisesti asu. Tavoitteena on rakentaa ja säilyttää läheinen suhde etävanhempaan. Lain mukaan sinulla on isänä oikeus tavata lastasi. Jos tilanteenne on riitaisa, voi asian ratkaisemiseen hakea tarkemmin neuvoja ja tukea esimerkiksi paikkakuntasi sosiaalipalveluista.
Millaiselta sinusta itsestäsi uutinen on tuntunut? Joskus tunteet voivat ensin kuohua, mutta tilanne saattaa selkiytyä parempaan päin ajan kuluessa. Isoissa elämänmuutoksissa kannattaa keskustella omista tunteistaan niin lapsen äidin kuin muiden elämässäsi olevien ihmisten kanssa. Esimerkiksi omalle huoltajalle tai muulle läheiselle aikuiselle kannattaa kertoa tilanteestaan ja tuntemuksistaan. Yksin ei tarvitse isoja asioita pohtia ja käsitellä, sillä tukea on saatavilla. Tukenasi voit käyttää myös neuvontapuhelintamme tai Poikien Puhelinta.
Neuvonnan tiimi