Isäni ja äitini erosivat kun olin nuori isäni salasuhteen takia....
Isäni ja äitini erosivat kun olin nuori isäni salasuhteen takia. Se rikkoi koko perheen, siskot, minä ja äiti sairastuttiin kaikki eri vaiheissa ollaan oltu masentuneita & ahdistuneita) + minä syömishäiriöinen. Olen elänyt ilman isää, mutta nyt hän yrittää tulla elämäämme takaisin läsnäolevaksi. Minulla on ristiriitaiset tunteet miehiä kohtaan. Miksi minulla on välillä ajatuksia vaikka seksiä harrastaessa, että tekisin sitä isäni kanssa? Tämä järkyttää minua. Mitä tehdä? En voi puhua tästä.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että avauduit meille asiasta, josta koet, ettet voi muutoin puhua. Ikävää kuulla, että elämäntilanne sekä sinulla että perheenne sisällä on ollut haastava. Millainen sinun tilanteesi tällä hetkellä on? Oletko saanut apua ahdistukseen ja masennukseen sekä syömishäiriöön? On hyvin tyypillistä, että isot elämänmuutokset ja niihin liittyvät tuntemukset voivat vaikuttaa fyysiseen tai psyykkiseen hyvinvointiin. Mikäli et ole vielä saanut apua hyvinvointisi tasapainottamiseksi, on tärkeää kääntyä lääkärin puoleen. Toivottavasti tilanteesi on kuitenkin näiden asioiden osalta jo valoisampi.
Ihmisillä risteilee oman pään sisällä lukuisia eri ajatuksia päivän aikana. Myös seksiä harrastettaessa voi ajatus lipua muualle. On muistettava, että ajatukset ovat vain mielen tuotoksia, eivätkä todellisuutta. Joskus johonkin ajatukseen on helpompi tarttua ja kun on kerran kyseistä ajatuskuviota lähtenyt mielessään rakentamaan, on reitti ajatuksen luokse helpompi palauttaa mieleen, vaikkei pohjimmiltaan niin haluaisikaan tehdä. Monesti myös jokin ”kielletty” ajatus voi saada enemmän huomiota kuin sellainen, johon pystyy suhtautumaan neutraalimmin. Tämä on inhimillistä ja elämässä kaikki tunteet ovat sallittuja.
Onko tilanteesi vaikuttanut seksielämääsi tai yleiseen elämänlaatuusi heikentävällä tavalla? Miten tilanne jatkuu, saatko itse myös ”katkaistua” sinua häiritsevät mielikuvat? Vaikeina hetkinä on hyvä tiedostaa ja pyrkiä havainnoimaan erilaisia tuntemuksia omassa mielessään. Kaikki ajatukset ovat luvallisia; niiden annetaan tulla mieleen, ne huomioidaan ja tämän jälkeen ajatusten annetaan lipua pois.
Vaikka asioista puhuminen tuntuisi mahdottomalta, yleensä keskusteleminen auttaa. Otit ison askeleen jo ollessasi meihin yhteydessä. Siksi sinua voisi auttaa keskustelu esimerkiksi seksuaalineuvojan vastaanotolla. Ammattilaisen kanssa on mahdollista avata tilannettaan vielä syvemmin ja täysin luottamuksellisesti. Yleisellä tasolla omaa henkistä hyvinvointiaan voi tukea lisäksi Mielenterveystalon palvelujen tai näiden harjoitusten avulla. Et ole missään nimessä yksin tilanteesi ja ajatustesi kanssa. Voit olla rohkeasti yhteydessä sinulle sopivaan auttamistahoon.
Neuvonnan tiimi