Isäpuolen kommentointi käytöksen ja vaatetuksen suhteen
Moi! Tulin la iltana tuntia myöhemmin kotiin ku oltiin sovittu (23). Olin ollu yksissä bileissä ja juonu vähäsen mut en ollu kännissä tms. Sit mun isäpuoli alko kommentoimaan mun vaatetusta ja sano kaikkee törkeetä ja et mua pitäs lykkiä oikeen kunnolla et oppisin ”tavoille”. Mitä toi niinku tarkottaa?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Harmillista kuulla, että isäpuolesi kommentoi vaatetustasi ja sanoi mielestäsi törkeitä asioita. Vaikka tulitkin myöhässä kotiin ja olit vähän juonut, ei tilanne oikeuta puhumaan ikäviä asioita toisesta. Jokainen saa käyttää sellaisia vaatteita, missä tuntee olonsa mukavaksi.
”Tavoille lykkiminen” voi viitata opetuksen antamiseen. Kommentissa on hienoinen seksuaalinen vivahde, mutta asia on tulkinnanvarainen. Välttämättä asia ei käytännössä tarkoita sitä, millaisen sävyn pelkät sanat antavat. Vain isäpuolesi osaa sanoa varmasti, mitä hän kommentillaan tarkoitti.
Millaisia tunteita tilanne sinussa herätti? Puhuuko isäpuolesi aina kyseiseen sävyyn sinusta tai muista ihmisistä tai asioista? Joillakin voi olla karkeampi tyyli kommentoida asioita. Isäpuolelle voi kuitenkin sanoa, jos tilanne loukkasi sinua. Kaikenlaisessa kommunikaatiossa on tärkeää säilyttää asiallinen sävy, varsinkin jos kyse on aikuisen kommenteista lapselle. Vaikka kaikilta odotetaan hyvää ja asiallista käytöstä, on vastuu asiallisen ja turvallisen ilmapiirin luomisesta viime kädessä aikuisella.
Omasta tilanteestaan ja tunteistaan voisit puhua myös jonkun turvallisen aikuisen kanssa. Onko toinen vanhemmistasi tietoinen keskustelustanne? Hänen kanssaan voi asian ottaa puheeksi. Voitte myös yhdessä kolmisin keskustella tapahtuneesta, jos asia painaa sinua. Lisäksi kotiolojen ulkopuoliselle ihmiselle saa aina puhua omista tunteistaan ja kokemuksistaan. Esimerkiksi kummi, perhetuttu, terveydenhoitaja, psykologi tai koulukuraattori kuuntelevat sinua mielellään. Et ole tehnyt mitään pahaa. Asiasta saa halutessaan tulla juttelemaan vielä luottamuksellisesti neuvontapuhelimeen.
Neuvonnan tiimi