Iso ikäero sarjoissa/elokuvissa
Seurailen Salkkareita ja nyt on kuvio, jossa (spoiler) aikuinen Monica ja lukioikäinen Severi ovat suudelleet vahingossa. Pohdituttaa miten voi olla ok kuvata kohtauksia, joissa alaikäinen ja kolmekymppinen näyttelijä pussaavat? Toki pusu on suht lievä juttu näytellä, mutta pidän silti erikoisena. Tuli mieleen se Lolita-elokuva, jossa keski-ikäinen mies on kiinnostunut lapsesta. Missä menee raja, kun puhutaan viihteestä/taiteesta ja moraalista?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Mukavaa, että olet pohtinut melko syvällisiä ja monitahoisia kysymyksiä.
Ennen kohtauksen kuvaamista pidetään yleensä lukuharjoitus, jossa jokainen lukee oman roolihahmonsa vuorosanat ja näin ollen myös jakson/elokuvan juonikuvio tulee selville. Yleisesti ottaen uskoisin, että asiasta on juteltu jo etukäteen näyttelijöiden kanssa ennen kohtauksen toteuttamista ihan jo noin tekniseltäkin kannalta, eli esimerkiksi missä kohtaa lavastetta ollaan. Jos kyseessä on alaikäinen näyttelijä, on mahdollista, että myös huoltajan kanssa on käyty jo etukäteen sopimusta laatiessa, mikä on sallittua ja mikä ei.
Kun kohtaus on saatu kuvattua, tulisi näytelty tilanne ”purkaa”, eli jos kyseessä on jokin voimakkaita tunteita aiheuttava kohtaus, työryhmä keskustelee vielä asian auki keskenään. Joskus on myös helpompi tehdä asioita roolihenkilön hahmossa, kysehän on kuitenkin vain fiktiivisestä elämästä, jossa on helpompi toteuttaa mitä mielikuvituksellisempia juttuja, koska tapahtumat tapahtuvat roolihahmolle eivätkä itselle. Jossain tapauksissa nähty materiaali on saatu aikaan erilaisin tempuin esimerkiksi joko kuvaamalla, valaistuksella tai tietokoneella.
On vaikeaa sanoa tarkkaan, missä menee raja puhuttaessa viihteestä ja moraalista. Jos tiedetään, että materiaali on tuotettu laillisin keinoin ja näyttelijää ei ole millään tavalla riistetty tai hänen seksuaalista itsemääräämisoikeuttaan ei ole loukattu, voi nauttia myös työn tuloksista hyvillä mielin. Tärkeintä on muistaa, että kyseessä on tosiaan vain näytelmä eikä esimerkiksi materiaali oikeasta seksuaalisesta hyväksikäytöstä. Noin yleisesti ottaen elokuvien ja sarjojen kautta voi tuoda esiin ja käsitellä hyvin vaikeitakin asioita. Myös henkilön oma maku ja moraali määrittelevät katsomiskokemuksen miellyttävyyden.
Jos jokin asia mietityttää, kannattaa jutella siitä jonkun tutun kanssa. Myös meille voi lähettää uuden kysymyksen, mikäli haluat pohtia tätä asiaa tai jotakin muuta vielä tarkemmin. Mukavia katsomiskokemuksia sinulle!
Maija Nieminen