Itsetuhoiset ajatukset genitaaliherpeksen takia
Hei! Sain gherpeksen henkilöltä, joka valehteli/ oli tietämätön tautistatuksestaan, vaikka kysyin taudeista. Tartunta oli järkytys ja itsetuhoiset ajatukset ovat päivittäin läsnä. Pelkään, että en kelpaa enää kenellekään. Olen aina haaveillut parisuhteesta ja perheen perustamisesta, ja nyt kaikki tuntuu menetetyltä. Voiko taudin kanssa koskaan saada suhdetta tai lapsia? Kuinka oppia sietämään taudin aiheuttamaa stigmaa? Löytyyköhän tähän koskaan parannuskeinoa?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Tieto genitaaliherpestartunnasta voi tuntua pysäyttävältä. Etenkin tilanteessa, jossa on luottanut toisen sanaan, voi tieto tuntua musertavalta. Oletko saanut vasta hiljattain tiedon genitaaliherpestartunnasta? On täysin tavallista, että varsinkin aluksi omat tunteet voivat myllertää ja elämä täyttyy erilaisista huolista. Kaikki huolet saattavat tuntua kaatuvan päälle kerralla. Ajatuksia jäsenneltyään saattaa suurin järkytys kuitenkin mennä jonkin ajan päästä ohi.
Herpesvirus on hyvin yleinen. On siis paljon muitakin, jotka kantavat herpesvirusta. Virus voi joskus tarttua oireettomassa vaiheessa. Kaikki eivät myöskään tiedä kantavansa virusta, sillä herpes voi olla oireeton pitkään. Virusta ei saa kuitenkaan tahallaan tartuttaa eteenpäin.
Herpestartunnan saamiseen voi liittyä leima, jonka vuoksi ihminen saattaa kokea masennusta ja muita kuormittavia tunteita. Vaikka herpesvirus ei täysin poistu kehosta, on herpeksen hoitoon kehitetty lääkkeitä, joilla voidaan lievittää oireita ja vähentää tartuttavuutta. Yleensä aika, sopivat hoitomuodot, oikeanlainen tieto tartunnasta, lämpimät ihmissuhteet, vertaistuki ja muut kannattelevat tekijät elämässä auttavat tavallisesti leimallisuuden hälventämistä.
Herpeksen kanssa on lupa elää tavallista elämää. On myös täysin mahdollista, että herpes ei oireile enää kertaakaan elämäsi aikana. Herpes ei estä rakastetuksi tulemista, parisuhteen aloittamista tai perheen perustamista. Olet edelleen arvokas ja tärkeä muille. Et varmastikaan jättäisi sinulle läheistä ihmistä kuvaamassasi tilanteessa yksin, joten on todennäköistä, että myös läheisistäsi voi löytää jonkun, joka on valmis tukemaan sinua. Netistä voi myös löytää eri kielillä sekä artikkeleja että videoita, joista voi mahdollisesti saada vertaistukea. Et ole yksin, vaikka siltä tuntuisikin.
Parisuhteessa on hyvä keskustella omasta tilanteestaan jo varhaisessa vaiheessa. Herpeksen yleisyyden takia on mahdollista, että tuleva kumppani saattaa kantaa virusta tai sitten tuntee ihmisiä, jotka elävät samanlaisessa tilanteessa kanssasi. Kukaan ei valitse saada mitään virustartuntaa. Olisi kumppanilta epäreilua syyllistää tilanteesta sinua. Asiallinen ja aikuismainen ihminen ei myöskään tee näin. Uuden kumppanin kanssa suositellaan käytettäväksi aina kondomia tai suuseksisuojaa seksin kaikissa muodoissa. Tämä saattaa suojata kumppania herpestartunnalta. Oireisessa vaiheessa on hyvä miettiä joitakin muita hyväilytapoja varsinaisen seksin sijaan, jotta virus ei välittyisi eteenpäin kumppanille.
Myös raskaaksi tuleminen on mahdollista genitaaliherpeksestä huolimatta. Tavallisesti kehon omat vasta-aineet suojaavat vauvaa tartunnalta raskauden aikana. Terveydenhoitohenkilökunnan kanssa on kuitenkin tärkeää ottaa oma tilanne avoimesti puheeksi. He osaavat tarkkailla ja hoitaa sinua ja vauvaa tilanteeseen parhaiten sopivalla tavalla.
On vaikeaa sanoa, löytyykö herpekseen täydellistä parannuskeinoa. Maailmalla pyritään koko ajan tutkimaan asiaa. Kehitteillä on tutkimustasolla oleva rokote herpesvirusta vastaan, mutta vaikka tulokset olisivat hyviä, ei valmiste ole todennäköisesti tulossa markkinoille lähivuosina. Aina kannattaa kuitenkin pysyä myönteisellä mielellä asian suhteen.
Omasta fyysisestä ja psyykkisestä terveydestään on tärkeää jutella lääkärin ja psykologin kanssa. He voivat tukea ja auttaa sinua kokonaisvaltaisella tavalla parhaiten. Vaikeina hetkinä on sallittua soittaa esimerkiksi Kriisipuhelimeen tai hakeutua Tukinetin tai Mielenterveystalon palvelujen pariin. Esimerkiksi Mielenterveystalon omahoito-ohjelmiin voi perehtyä halutessaan. Omahoito-ohjelmia löytyy muun muassa masennuksen ja ahdistuksen lievittämiseen. Kuormittavia tunteita voi yrittää helpottaa hengittelemällä rauhassa ja tekemällä niitä asioita, jotka ohjaavat ajatuksia muualle ja tuovat hyvän mielen. Halutessaan voi kokeilla olonsa helpottamiseksi myös erilaisia hyvinvointia tukevia harjoituksia. Se, millainen olotilasi on nyt, ei tarkoita, että kyseessä olisi loppuelämäsi olotila. Aika auttaa usein asian jäsentelemisessä.
Ansaitset voida hyvin sekä fyysisesti että henkisesti. Sinua voisi vielä auttaa tämä herpestä käsittelevä artikkelimme. Tukea seksuaalisuuden ja ihmissuhteiden käsittelemiseen on mahdollista saada seksuaalineuvojan tai seksuaaliterapeutin luota. Olethan rohkeasti yhteydessä, autamme sinua mielellämme lisää muissa neuvontapalveluissamme.
Neuvonnan tiimi