Itsetyydytys
Hei olen 15-vuotias poika ja minua huolettaa, että olen pilannut aivoni ja kehitykseni, kun olen katsonut paljon pornoa. Useimmissa paikoissa sanotaan, että se on todella haitallista nuoren kehitykselle…

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Pornon katsominen ei ole haitallista tai vaarallista. Et ole pilannut aivojasi tai kehitystäsi. On tavallista ja täysin ymmärrettävää, että porno ja seksi ylipäätään kiinnostaa. Seksi ja seksuaalisuus on parhaimmillaan hyvin nautinnollinen asia ihmisen elämässä. Kiihottuminen, fantasiointi ja sooloseksi sekä pornon käyttäminen fantasioiden apuna on sallittua.
Joillakin ihmisillä hyvin runsas pornon katselu voi joskus alkaa tuntumaan puuduttavalta, tylsältä tai siihen liittyy ahdistusta. Jos näin on, voi olla hyvä pitää taukoa pornon katselusta ja miettiä, mistä muusta saisi hyvää oloa. Sama asia pätee esimerkiksi erilaisten pelien pelaamiseen. Tärkeintä on oppia kuuntelemaan itseään, omia tunteita ja kehon tuntemuksia sekä tarpeitaan, jotta osaa tunnistaa mikä toiminta on itselle milloinkin parhaaksi.
Lue lisää pornosta täältä.
Oona Turunen