Itsetyydytys
Olen kohta 18-vuotta täyttävä tyttö/nainen, joka pohtii sitä miksi itsetyydytys ei tunnu miltään. Aina on ollut tälläistä ja ajattelin pitkään että se on normaalia. Kuitenkin pari viikkoa sitten puhuimme avoimesti tästä aiheesta ja he kertoivat että itsetyydytys on kivaa ja on mukavaa tulla ja saada nautintoa siitä. Kerroin heille tilanteestani ja kuinka luulin että tilanteeni on normaali. He kuitenkin ohjasi minut tänne hakemaan apua. Kysymykseni on siis miksi itsetyydytys ei tunnu mitenkään nautinnolliselta? Olen testannut käsiä (jotka ei oikeasti tunnu yhtään miltään), vibraa (joka ei myöskään tunnu hirveästi miltään) ja dildoa (joka ei tunnu myöskään miltään). Kuitenkin usein tekisi mieli (okei suorastaan sanoen panettaa) mutten pysty tekemään asialle mitään. En halua myöskään mennä lääkärille, koska en tykkää puhua tuntemattomien kanssa etenkään näin henkilökohtaisesta asiasta.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa että rohkaistuit ottamaan meihin yhteyttä.
Kerrot että itsetyydytys ei tunnu miltään, vaikka kuitenkin usein tekisi mieli saada seksuaalista nautintoa. Nautinto on hyvin yksilöllinen kokemus ja nautinnon puutteen taustalla voi olla monenlaisia tekijöitä. Jotta voisimme tarkemmin pohtia asiaa juuri sinun kohdallasi, tarvitsisimme lisätietoa tilanteestasi. Siksi suosittelisin kovasti ajan varaamista maksuttomaan seksuaalineuvontaan, jossa voisimme jatkaa keskustelua luottamuksellisesti. Keskustelu onnistuu myös etäyhteydellä. Olet ollut jo niin rohkea, että olet uskaltanut kirjoittaa meille. Voisiko ajan varaaminen olla seuraava askel?
Yleisellä tasolla voi olla hyvä pohtia, että miten muutoin elämässä suhtautuu nautintoon. Pystytkö saamaan mielihyvää tuoksuista, mauista, äänistä kuten musiikista tai kauniiden asioiden näkemisestä? Entä kehollisista tuntemuksista, vaikkapa lämpimän veden tunnusta iholla tai hartioiden hieromisesta?
Kun sinulle tulee panetuksen tunne niin tuleeko mieleesi ajatuksia tai fantasioita siitä, mitä haluaisit kokea ja mihin haluaisit itseäsi koskettaa tai tulla kosketetuksi? Mitä tunnet kehossasi silloin kun sinun tekee mieli? Sooloseksissä ei ole oikeaa tai väärää suoritustapaa ja hyvää oloa voi saada myös muita kehon osia kuin sukupuolielimiä koskettamalla.
Olemme hiljattain vastanneet toiseen kiihottumista ja nautintoa koskevaan kysymykseen. Vaikka kysyjän tilanne on hieman eri tyyppinen kuin sinun, saattaisi vastauksessa olevan harjoituksen kokeileminen toimia myös sinun tilanteesi tutkailussa. Pääset lukemaan vastauksen täältä.
Maria Vihlman