Itsetyydytystauko
Tänään pitäisi olla alkanut ”No nut november” jolla väitetään, että miehiä pitäisi välttää kokonaan itsetyydytystä ja pornoa, sillä se nähdään terveydelle ja mielialana riskinä. Onko tuo väiteestä hyötyä terveydelle, vaikka usein pýrin vältämään siitä, ettei vaikutaisi esim työhön ja ihmissuhteisiin? Vaikka en olisi siihen addiktiota, vaan jos haluan purkaa stressiä. Kamun kanssa aiheesta puhuminen aiheutti ”häpeä” hermostuneena, sillä se on niin henkilökohtainen, vaikka kaveri halusi kysyä.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. On yksilöllistä, millaisena kokee itsetyydytystauon pitämisen. Jotkut saattavat kokea tilanteen myönteisenä ja virkistävänä. Kohtuudessa pysyvässä itsetyydytyksessä ei ole kuitenkaan mitään pahaa eikä itsetyydytystä ole pakko laittaa tauolle, jos itsetyydytys ei muutoin haittaa tavallista elämää. Ihminen saa itse päättää, harrastaako itsetyydytystä vai pitääkö kuukauden tauon.
Itsetyydytykseen liittyvät asiat voidaan mieltää yksityisiksi ja siten ”häpeällisiksi”. Itsetyydytyksestä on lupa puhua, jos jokin asia mietityttää itseä. Mikäli kyseinen kaveri kokee asian henkilökohtaisena, voi asiasta puhua jonkun toisen ihmisen kanssa. Myös neuvontapuhelimeen on mahdollista tulla juttelemaan.
Neuvonnan tiimi