Jäin äidille runkkauksesta kiinni kun olin omassa huoneessa. Äiti tuli...
Jäin äidille runkkauksesta kiinni kun olin omassa huoneessa. Äiti tuli yllättäen huoneeseen, en huomannut heti. Äiti ei puhunut asiasta mitään vaan poistui huoneesta kun huomasi minut. Pitäisikö mun puhua äidin kanssa vai antaa olla vain. Voiko äidille tulla tästä häpeävä olo, itselle tuli vähän häpeää runkkausta kohden. Nykyään täytyy olla täysin varmaa siitä että olen yksin kotona.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Kuvaamiasi hetkiä on sattunut todella monelle ihmiselle tässä maailmassa, joten et ole yksin tilanteessasi. On ymmärrettävää, että asia voi hävettää, vaikkei runkkaamisessa mitään noloa olekaan. Voi olla, että äitisikin tunsi häpeää nähdessään vahingossa hyvin yksityisluontoisen tilanteesi. Koska äitisi tuli kutsumatta huoneeseesi, hän varmaankin yritti myös poistua äkkiä, ettei aiheuta sinulle vaivaannuttavaa tilannetta. Kyseessä oli vahinko kummankin osalta ja jatkossa äitisi saattaa toimia toisin esimerkiksi koputtamalla oveen.
Jos sinusta tuntuu siltä, että haluaisit jutella asiasta äitisi kanssa, voit niin myös toimia. Äitisi vaikuttaa hienotunteiselta ihmiseltä, joka todennäköisesti osaa suhtautua asiaan ymmärtäväisesti. Mikäli aihe tuntuu vaikealta ottaa puheeksi, voi toiselle kirjoittaa myös paperille omia ajatuksiaan. Monesti kuvaamasi asiat saattavat myös itsestään unohtua pian taka-alalle, kun molempien elämässä on muitakin mietittäviä juttuja.
Runkkaamista ei tarvitse lopettaa kyseisen tapahtuman takia. Jatkossa voi tosiaan runkkailla joko yksin kotona ollessaan tai vaihtoehtoisesti sellaisessa tilassa, jonka oven saa lukkoon. Jos kannat tapahtuneesta edelleen huolta tai häpeää, voit kääntyä esimerkiksi meidän neuvontapuhelimemme puoleen. Neuvontapuhelimessa voi myös käydä luottamuksellisesti läpi puheeksi ottamiseen tai ottamatta jättämiseen liittyviä mietintöjä. Toivottavasti asia ei kuitenkaan vaivaa mieltäsi enää, sillä sinulla on oikeus omaan kehoosi ja siihen, mitä sillä teet.
Neuvonnan tiimi