Jälkiehkäisypillerin käyttö minipillerien kanssa
Moikka! Jälkiehkäisypilleristä.
En ole varma otinko pillerit edeltävän viikon aikana ajallaan minipilleri ja merkki (Slinda), kondomi kuitenkin hajosi ja menin hakemaan varmuudeksi Ellaone jälkiehkäisypillerin. Voiko nyt olla käynyt niin, että jos söinkin minipillerin ajallaan tätä en muista niin tämä heikentää sen tehoa, jos otin sen samaan aikaan pillerin oikeaoppisen oton kanssa ja tulisin raskaaksi tämän takia? Tilanteen jälkeen ei kuitenkaan ollut yhdyntää pelkkien pillerien varassa.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että huolehdit seksuaaliterveydestäsi. Toimit oikein hakiessasi jälkiehkäisypillerin tilanteessasi. Muiden hormonaalisten ehkäisyvalmisteiden kanssa käytettynä ellaOne saattaa heikentää tavallista ehkäisytehoa tilapäisesti. Jälkiehkäisypillerin pitäisi silti vaikuttaa kuvaamassasi tilanteessa ja voit myös jatkaa minipillerien ottamista muina päivinä tavalliseen tapaan. Tärkeintä on muistaa käyttää kondomia yhdynnän aikana seuraaviin kuukautisiin asti.
Mainitsit, ettette ole olleet yhdynnässä pelkkien pillerien varassa, vaan ilmeisesti käytössä on ollut myös kondomi. Kertomasi perusteella vaikuttaisi siltä, että raskauden alkaminen on epätodennäköistä. Mikäli kuukautisesi olisivat myöhässä, voit varmuuden vuoksi tehdä kuitenkin raskaustestin. Syytä huoleen ei pitäisi olla ja voit olla rauhassa tilanteessasi. Jos asia vielä pohdituttaa tai haluat varmempaa tietoa terveyteesi liittyen, saat enemmän tietoa ehkäisystä ja raskauteen kuuluvista asioista terveydenhoitajalta.
Neuvonnan tiimi