Sekasaunomisen aiheuttama jännitys
Hei, olen jo korkeakoulussa opiskeleva nuori mies. Olen lähiaikoina menossa opiskelijatapahtumaan jonka yhteydessä olisi sekasauna. Kysyin vanhemmilta opiskelijoilta tästä, ja ilmeisesti pukukoodi on kaikilla yleensä olla alasti. Olen neitsyt enkä ole edes koskaan nähnyt naisia alasti, ja tämä jännittääkin kovasti mutta hyvällä tavalla. Miten voin pitää huolen etten jännitä liikaa tai ole epäkunnioittava muita (etenkin naisia) kohtaan? Voivatko he aistia että tämä on minulle täysin uusi tilanne?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että uskalsit ottaa sinua mietityttävän aiheen esiin sekä täällä että vanhempien opiskelijoiden keskuudessa. On todennäköistä, että moni muukin jännittää samoja asioita kanssasi. Alastomuus vieraiden ihmisten keskellä voi tuntua hyvin intiimiltä asialta, vaikka saunaa eivät kaikki välttämättä mielläkään seksuaaliseksi paikaksi. Jos asia jännittää kovasti, voi saunaan tulla pyyhe päällä. Luultavasti joukkoon mahtuu muitakin ensikertalaisia, jotka myös haluavat varmuuden vuoksi peittää itsensä pyyhkeellä vieraiden ihmisten aikana. Pyyhkeen käyttämisessä ei ole mitään noloa, jos se tuntuu itselle parhaimmalta vaihtoehdolta. Yleensä pahin jännitys laantuu, kun tilannetta on kulunut hetkinen. Sitä ennen voi tehdä sellaisia mukavia asioita, jotka vievät ajatukset pois tulevasta.
Neitsyyttä ei voi kukaan ulkopuolinen nähdä päällepäin eikä kukaan tiedä, onko toinen käynyt aiemmin sekasaunassa vai ei. Voit olla rauhassa tämän asian suhteen. Saunomistilanne pysyy kaikille mieluisana ja kohteliaana, kun pyrkii katsomaan vain toisen kasvoja eikä muuta kehoa. Luonnollisestikaan epäsopivat kommentit toisen kehosta eivät myöskään kuulu kunnioittavaan käytökseen. Viestistäsi saa kuitenkin kuvan, että osaat jo nyt olla omana itsenäsi kaikin tavoin kunnioittava naisia kohtaan, joten mitään syytä huoleen ei pitäisi olla. Jos jokin seikka tuntuisi epämukavalta tai jännittäisi liikaa, voi pitää pienen tauon ja käydä vaikkapa pukuhuoneen puolella vilvoittelemassa. On myös sallittua sanoa toisille, että tilanne on itselle uusi ja ettei ole aiemmin ollut sekasaunassa. Jännityskin saattaa hälvetä helpommin tällä tavoin.
Kaikki menee varmasti hyvin ja kohta olet taas yhtä kokemusta rikkaampi. Jos sinusta tuntuu, että haluaisit tukea tilanteeseesi, kannattaa jutella jonkun luotettavan kaverin kanssa asiasta. Myös neuvontapuhelimen puoleen voi kääntyä aina, autamme sinua mielellämme lisää.
Neuvonnan tiimi