Jos nuori, esiteini tai teini-ikäinen alkaa katsoa erikoista fetissipornoa ja...
Jos nuori, esiteini tai teini-ikäinen alkaa katsoa erikoista fetissipornoa ja kyseisen pornon katsomisesta tulee hänelle pakkomielle, voiko tämä vaikuttaa hänen omiin seksuaalisiin haluihinsa ja seksielämäänsä? Poikaystävälläni on ollut nuoresta asti fetissejä, jotka aiheuttavat nyt aikuisiällä hänelle ahdistusta. Hän sanoo, että nuo pakkomielteiset fetissit ovat pornon syytä ja toivoo pääsevänsä eroon niistä. Pitääkö fetissi hyväksyä, jotta se ei enää aiheuttaisi niin paljon ahdistusta?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Erilaiset fetissit ovat normaaleja eikä niissä ole mitään väärää. Fetissit syntyvät joskus jo nuorella iällä. Ihminen ei voi valita, mistä kiihottuu. Pornosta voi lukea lisää täältä ja fetisseistä voi lukea täältä.
Seksuaalisuus ja omat mieltymykset voivat hämmentää ja aiheuttaa ristiriitaisia ajatuksia ja tunteita. Tämä saattaa aiheuttaa ahdistusta. Ahdistukseen voi auttaa se, että pyrkii hyväksymään oman seksuaalisuutensa sellaisena kuin se on.
Jos fetisseihin liittyy seksikäyttäytymistä, joka sisältää jonkinlaisia riskejä liittyen esimerkiksi terveyteen tai muuhun hyvinvointiin, voi tilanteeseen hakea apua seksologian ammattilaiselta. Omaa seksuaalisuutta voi tutkia esimerkiksi seksuaalineuvonnassa tai -terapiassa.
Neuvonnan tiimi