Jos transmimmi on hormoneilla ja ei enää ejakuloi mutta sitten...
Jos transmimmi on hormoneilla ja ei enää ejakuloi mutta sitten lopettaa hormonit (tai vähentää) nii voiko se ejakulointikyky tulla uudestaan vaikka sukukypsyyttä ei välttämättä oiskaan?

Hei. Kiitos kysymyksestäsi.
Koska jokaisen ihmisen hormonitoiminta on yksilöllistä, ovat femininisoivan hormonihoidonkin vaikutukset hyvin yksilöllisiä. Hormonihoidon vaikutusten yksilöllinen seuranta on osa sukupuolenkorjausprosessia.
Sukupuolenkorjauksen yhteydessä annettavalla femininisoivalla hormonihoidolla on tyypillisesti sekä määrällistä että laadullista vaikutusta ejakulaatioon. Ejakulaatiot voivat hormonihoidon seurauksena vähentyä tai loppua kokonaan. Myös ejakulaationesteen määrä voi vähentyä ja koostumus muuttua. Femininisoivan hormonihoidon ja sen keskeyttämisen pitkäaikaisvaikutuksista sukusolujen tuotantoon tiedetään melko vähän.
Ejakulaatiokyky voi palautua tai vahvistua tilanteessa, jossa hormonihoito keskeytetään. Tämäkin on kuitenkin yksilöllistä ja vaikutusta voi olla esimerkiksi sillä, milloin hoito on aloitettu ja kauanko hormonihoito on ollut käynnissä. Luotettavaa tutkimustietoa aiheesta on toistaiseksi saatavilla vähän.
Neuvonnan tiimi