Jouduin viikko sitte ostaa jälkiehkäisypillerin koska kortsu meni rikki poikaystävän...
Jouduin viikko sitte ostaa jälkiehkäisypillerin koska kortsu meni rikki poikaystävän lauetessa sisääni. Mul oli sillo menkat ja otin pillerin 2 tuntia tapahtuneen jälkeen. Onks mul isot mahdollisuudet tulla raskaaks? Luin je-pillereiden pakkauksen paperist et pitäis mennä lääkäril kattomaan onks pilleri tehonnu. Millast lääkärii tol tarkotetaan? Kelpaaks jos menee nuorten poliklinikal tai gynekologil? Vika kysymys viel et pitääkö vanhempien olla siellä mukana? Kiitos etukäteen! 🙂

Hei. Kiitos kysymyksestäsi. Hieno juttu, että haluat huolehtia hyvinvoinnistasi ja tietää, miten toimia.
Olet tehnyt juuri niin kuin kondomin pettäessä kuuluukin, jos raskaus on ei-toivottu. Jälkiehkäisytabletin teho perustuu ovulaation eli munasolun irtoamisen estämiseen tai viivyttämiseen ja ohjeen mukaisesti käytettynä jälkiehkäisyn teho on hyvä.
Kuukautisten aikana raskauden todennäköisyys ei ole suurimmillaan. Jos kuukautiskierto on normaalisti nopea tai epäsäännöllinen, raskaus voi kuitenkin alkaa silloinkin, jos suojaamaton yhdyntä tapahtuu kuukautisten aikana.
Muutama viikko jälkiehkäisyn käytön jälkeen on suositeltavaa tehdä raskaustesti. Testejä on saatavilla apteekeissa ja tavallisissa ruokakaupoissa noin 5 euron hintaan. Toinen asia, joka tilanteessa kannattaa huomioida on se, että mahdolliset seksitaudit voivat tarttua kondomin rikkoutuessa.
Jos tarvitset asiassa terveydenhuollon tukea niin voit hakeutua omalle terveysasemallesi terveydenhoitajalle, yleislääkärille tai esimerkiksi mainitsemallesi nuorten poliklinikalle, jos paikkakunnallasi on sellainen. Jos ei ole ihan varma siitä, että minne pitäisi hakeutua, voi omalle terveysasemalle aina soittaa ja kysyä.
Vanhempien ei tarvitse olla mukana lääkärissä ja terveydenhuollon työntekijöiden vaitiolovelvollisuus koskee myös alaikäisiä potilaita. Tietyissä rikosasioissa tai tilanteissa, joissa työntekijä huomaa nuoren hyvinvoinnin olevan vakavasti uhattuna, työntekijällä on velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus. Tämän tarkoituksena on taata tarvittava tuki nuorelle. Jos asia mietityttää sinua niin vaitiolovelvollisuudestakin voi suoraan jutella terveydenhoitajan tai lääkärin kanssa.
Kaikkea hyvää sinulle!
Maria Vihlman