Kaksi pattia vaginassa
Huomasin itsetyydyttäessä, että vaginani sisällä on kaksi halkaisijaltaan noin 2,5cm puoliympyrän muotoista pattia. ne ovat noin vaginassa noin keskisormen syvyydessä. en ole koskaan harrastanut seksiä, enkä havainnut näitä aiemmin sillä en ole ennen laittanut sormia sisääni. patit olivat koostumukseltaan muunkin seinämän kaltaisia, mutta muoto kyseenalaistutti, sillä muuten seinämät ovat tasaisia tai hieman ryppyisiä, mutta ei näin tasaisen pyöreitä muualta. onko tämä normaalia?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa kuulla, että tarkkailet terveyttäsi. Näin netin kautta on valitettavasti hankalaa sanoa tarkalleen, mistä tilanteessasi voisi olla kysymys, sillä jokaisen vagina on omanlaisensa.
Vaginan seinämät ovat luonnostaan hieman ryppyiset, joten kyseessä saattaa olla vain jokin pieni, mutta tavallinen eroavaisuus vaginan rakenteessa. Onko tämä ensimmäinen kerta, kun havaitsit patit? Onko alueella muita muutoksia? Jotkut saattavat erehtyä luulemaan kohdunnapukkaansa patiksi. Kerroit kuitenkin, että patteja on kaksi, joten tästä tuskin on kyse. Sukuelinten alueella saattaa esiintyä erityyppisiä muutoksia ihossa tai limakalvoilla. Muun muassa Nabothin kysta tai Bartholinin kysta voivat aiheuttaa patin, mutta tyypillisesti edellä mainitut kystat esiintyvät kohdunkaulan tai sitten häpyhuulten alueella.
Jotta saisit varmuuden tilanteeseesi, sinua varmasti hyödyttäisi käynti lääkärin tai gynekologin luona. Näin saisit tarkan tiedon terveyteesi liittyen ja mielenrauhan asian suhteen. Ei ole mitään syytä hävetä tai pelätä, lääkärille tai gynekologille tällaisten asioiden hoitaminen on arkipäivää. Jos tuntuu, että tarvitset vielä rohkaisua, voit ottaa mukaan jonkun kaverisi lääkärin vastaanotolle. Myös neuvontapuhelimen puoleen saa kääntyä, mikäli jokin jännittäisi tai mietityttäisi. Kaikki menee varmasti kuitenkin hyvin.
Neuvonnan tiimi