Kärsin kivusta yhdynnän aikana, usein yhdyntä loppuu lyhyeen kivun takia,...
Kärsin kivusta yhdynnän aikana, usein yhdyntä loppuu lyhyeen kivun takia, seksi mielestäni pitäisi olla kestämistä vain nauttimista. Olen mielestäni aina kuitenkin ”valmis yhdyntään” Kipu tuntuu emättimen alaosassa mutta ei kuitenkaan ihan aukon lähellä. Kipu on hetkellistä eli siis yhdynnän aikana eikä sen jälkeen kipua ole mutta saattaa tuntua seuraavana päivänä.Seksuaalisuuteni on kärsinyt tästä paljon, tunnen olevani yksin ongelman kanssa ja huono tyttöystävä kunen”edes seksiä”voi harrastaa.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. On hienoa, että olet lähtenyt hakemaan apua ja tietoa omaan tilanteeseesi liittyen. Seksin tosiaan pitäisi olla nauttimista eikä kestämistä ja on ymmärrettävää, jos tilanne herättää negatiivisia tuntemuksia omaa seksuaalisuutta tai seksiä kohtaan.
Yhdyntäkipujen taustalla voi olla niin fyysisiä kuin henkisiäkin seikkoja ja joskus nämä osa-alueet voivat nivoutua myös yhteen. Kuinka pitkään tilannetta on jatkunut vai onko yhdyntäkipuja ollut aina? Oletko testannut itsetyydytystä ja mikäli olet, sattuuko sinuun silloinkin? Muun muassa tällaisia asioita on hyvä pohtia kokonaiskuvan kannalta.
Yhdyntäkipuja voivat aiheuttaa yksinkertaisimmillaan liian vähäinen liukaste tai limakalvojen ärtyminen joidenkin kondomimerkkien käytön yhteydessä. Kerroit kuitenkin, että olet ollut mielestäsi ”valmis yhdyntään”, joten tulkitsen, että penistä/seksilelua ei ole viety sisään kuivaan emättimeen. Myös emättimen tulehdukset voivat aiheuttaa kiputiloja yhdynnässä. Lisäksi joillekin matalahormoniset ehkäisypillerit aiheuttavat limakalvojen ohenemista ja näin ollen myös yhdyntäkipuja. Joskus taustalla kuitenkin voi olla vulvodynia tai endometrioosi.
Mietittäessä psyykkiseltä kannalta, voivat esimerkiksi jotkin traumat tai aiemmin koetut kipukokemukset ja siitä johtuvat pelot aiheuttaa kipuja yhdynnässä.
Olet tärkeä ja arvokas ihminen eikä kyseinen tilanne tee sinusta huonoa tyttöystävää. On kuitenkin ymmärrettävää, että näitä asioita pohtiessaan tulee helposti myös mollanneeksi itseään. Olisi hyvä, jos pystyisitte juttelemaan avoimesti kumppanisi kanssa, jotta voisitte yhdessä keksiä juuri teille sopivan keinon toteuttaa seksuaalisuuttanne parisuhteessa. Omaa kehoaan on aina kuunneltava; jos jokin tuntuu miellyttävältä, voi jatkaa samaan malliin ja epämiellyttäviä juttuja taas ei kannata toistaa. Sopivan auttamismuodon löytymiseksi olisi tärkeää, että varaisit ajan gynekologin luota, jotta pystyttäisiin tarkemmin tutkimaan, mikä tilanteesi taustalla voisi olla.
Myös seksuaalisuuden ammattilaiselle juttelemisesta saattaisi olla etua. Voisit halutessasi varata ajan maksuttomaan keskusteluun täältä joko yksin tai kumppanin kanssa. Mikä tahansa tilanteen taustalla onkaan, voidaan sitä todennäköisesti lievittää tai hoitaa erilaisin menetelmin. Yksin ei siis tarvitse näitä asioita ratkoa. Toivottavasti löydät sinulle sopivan auttamismuodon. Kaikkea hyvää elämääsi.
Maija Nieminen