Karvojen ajelu, punastuminen
Mo! Olen 15 v poika, onko normaalia ajella karvoja, vaikka oon poika? Miksi seksi tuntuu paljon herkemmältä ja paremmalta ilman karvoja? Mistä johtuu pippelin punastuminen kiihottuessa ja mitä voi tehdä, kun hiertymiä tulee pippelin varteen? Miksi siemensyöksyn voimakkuus miten lentää vaihtelee paljon eri laukeamisilla?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Minkä tahansa sukupuolen on ihan normaalia ja ok ajella karvojaan niin halutessaan. Karvat tekevät ihon päälle ”peiton”, jonka tarkoitus on suojata sukupuolielimiä muun muassa lialta, mutta toki ne vaikuttavat kosketuksen tunteeseenkin. Jotkut kokevat kosketuksen erilaisena ja herkempänä ilman karvoja ja saattavat kokea sen miellyttävänä. Joillekin juuri karvojen koskettelu ja esimerkiksi hellä nykiminen tuottavat mielihyvää. Miten ikinä itse tykkäätkin, saat ihan rauhassa poistaa karvat itseltäsi, muotoilla ne mieleiseen tapaan tai vaikka vaihdella tyyliä.
Pippelin punastuminen kiihottuessa johtuu runsaasta verimäärästä peniksessä, jonka kiihottuminen saa aikaan. Pippeli alkaa seistä paisuvaiskudoksen täyttyessä verellä.
Hiertymiä pippelissä voi hyvin ennaltaehkäistä esimerkiksi käyttämällä liukuvoidetta. Sellaiseksi sopii ihan ruokaöljy, kuten oliivi- tai kookosöljy, taikka esimerkiksi apteekista saatava Ceridal-hoitoöljy. Seksitarvikekaupoissakin myydään valtava määrä erilaisia liukuvoiteita ja marketeistakin löytyy muutamaa merkkiä. Kondomin kanssa öljypohjaiset liukuvoiteet eivät sovi niiden kuluttaessa kumin pintaa. Kondomin kanssa kannattaa käyttää vesi- tai silikonipohjaista liukuvoidetta.
Jo tulleita hiertymiä kannattaa hoitaa antamalla alueen hengittää olemalla esimerkiksi kotona ilman housuja jonkin aikaa päivittäin vaikka suihkun jälkeen. Päivittäinen vesipesu riittää, saippuaa ei kannata käyttää sen kuivattaessa ja hajusteiden ärsyttäessä usein herkkää ihoa. Hajusteeton perusvoide voi myös auttaa, tai voit hankkia apteekista esimerkiksi myös limakalvoille sopivaa Betadinea, jota voi käyttää haavojen ja hiertymien hoitoon. Hiertymät paranevat usein peniksestä nopeasti, mutta niiden aikana on hyvä idea välttää turhaa koskettelua.
Siemensyöksyn voimakkuuteen vaikuttaa muun muassa lantionpohjan lihaksisto. Sitä voi treenata ja alkaa käyttää tietoisemmin seksin yhteydessä niin halutessaan. Näistä lihaksista ja niiden käytöstä voit lukea lisää täältä. Siemensyöksy on usein myös voimakkaampi laukeamista edeltävän stimuloinnin ja laukeamisen pitkittyessä. Ejakulaation voimakkuus vaihtelee monilla valumisesta voimakkaampiin lentoihin eri kertojen välillä ja tämä on ihan tavallista.
Toivottavasti sait tyydyttäviä vastauksia kysymyksiisi. Hyvää jatkoa sinulle!
Sonja Vesanen & Maria Vihlman