Käsitykseni mukaan ainakin tietyt erektiolääkkeet (Viagra ja Cialis) edesauttavat sitä...
Käsitykseni mukaan ainakin tietyt erektiolääkkeet (Viagra ja Cialis) edesauttavat sitä että verta pääsee kertymään riittävästi penikseen. Jos sitten erektio yllättäen lopahtaa, se tarkoittaa että painetta ylläpitävä fysiologinen venttiili aukeaa syystä tai toisesta, ja veri pääsee pois peniksestä. Auttavatko ym. lääkkeet myös siihen ettei näin pääse käymään vai vain erektion saavuttamiseen kiihottuneena. Jos ei mitä sille voisi tehdä. Käsi toimii, oli se oma tai naisen. Eli jännitys tuskin syy?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Mainitsemasi erektiohäiriön hoitoon tarkoitettujen lääkkeiden vaikutus perustuu verisuonten sileän lihaksiston rentoutumiseen peniksen paisuvaiskudoksessa. Veren virtaus peniksen alueella voimistuu, mikä ilmenee erektion kovuutena ja keston paranemisena. Kyseiset lääkkeet auttavat siis siihen, että erektio saavutetaan kiihottuneena.
Erektiovaikeuksiin voi olla monta eri syytä ja joissakin tapauksissa syyt saattavat liittyä osittain toisiinsa. Erektiokykyyn voivat vaikuttaa esimerkiksi erilaiset sairaudet, kuten diabetes, verenpainetauti, verisuonten kalkkeutuminen, neurologiset häiriöt, tai eturauhasen sairaudet. Myöskin ylipaino, jotkin lääkkeet sekä alkoholi ja tupakka saattavat vaikuttaa heikentävästi erektioon. Psyykkiset taustatekijät voivat myös olla osana erektion ylläpitämiseen liittyviin vaikeuksiin. Psyykkisiä taustatekijöitä voivat olla esimerkiksi mainitsemasi jännitys, stressi, väsymys, pelko tai häpeä epäonnistumisesta, traumaattiset kokemukset sekä joissakin tapauksissa parisuhteeseen liittyvät ongelmat.
Mukavaa, että oletkin jo vähän eritellyt oman tilanteesi taustoja. Kauanko kuvaamasi tilanne on jatkunut? Tarkoititko viestissäsi ”käden toimimisella” sitä, että tällöin pystyt myös saamaan siemensyöksyn? Kerroit, että jännitys on tuskin tilanteesi taustalla, mutta noin yleisesti ottaen psyykkisetkin tekijät, kuten esimerkiksi eräänlainen epäonnistumisen pelko voi vaikeuttaa tutussakin suhteessa erektion ylläpitämistä tai laukeamista. Joskus myös muutokset kehossa voivat saada aikaan sen, että penis tarvitsee voimakkampaa kosketusta kuin aiemmin ja tämä voimakkaampi kosketustapa saattaa toteutua parhaiten käsillä suoritettujen hyväilyjen kautta.
Jotta tilannetta voitaisiin lähteä paremmin selvittämään, on hyvä jutella ensin lääkärin kanssa, joka voi tarkistaa, onko erektiovaikeuksien taustalla jokin fysiologinen syy tai tarvitseeko mahdollista erektiolääkkeen annostusta vielä muuttaa. Onko tilanne vaikuttanut ihmissuhteisiisi jollakin tavalla? Olisi hyvä jutella (seksi)kumppanin kanssa omasta tilanteestaan ja pyrkiä miettimään, miten seksikerrasta tulisi nautinnollinen molemmille. Koska aihepiiri yleensä herättää paljon uusia kysymyksiä ja pohdintoja, voi myös meidän puoleemme kääntyä joko yksin tai yhdessä, jotta asiasta voidaan keskustella syvemmin. Yhteystietomme puhelinneuvontaan ja seksuaalineuvojan vastaanottoon löytyvät täältä. Mitään syytä nolostumiseen ei ole, joten toivottavasti jokin sopiva auttamismuoto löytyy.
Neuvonnan tiimi