Katsekohntakti ja suihinotto
hei oon 14v tyttö ja oon vielä neitsyt. oon sooloseksiä harrastanu aika paljon ja se toimii tosi hyvin mutta sit oon miettiny milloin ja miten voisin olla jonkun pojan kanssa. suihinotto vähän pelottaa mut miehet ja pojat kai kaikki tykkää siitä? Sellainen vielä että oon kattonu kans pornoo ja siellä tosi paljon naiset kattoo miehiä suoraan silmiin kunne ottaa niiltä suihin. miksi niin tehdään ja onko se pakko? lisääkö se pojan nautintoa jos katsoo silmiin eikä alas? haluaisin ehkä kokeilla joskus, mutta pelkään että jännittää enkä saa pidettyä katsekontaktia. tehdäänkö näin oikeasti eikä vaan pornossa ja miksi?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Kiva kuulla, että olet tutustunut itseesi sooloseksin avulla ja löytänyt sinulle toimivan tavan tai tavat nauttia siitä.
Monet murrosikään tullessa miettivät myös toisen kanssa seksin aloittamista, ja monenlaiset jutut siihen liittyen saattavat mietityttää, kuten suihinotto sinua. Se voi tuntua kiehtovalta ja pelottavalta ajatukselta samaan aikaan. Kyseessä on hyvin intiimi tapahtuma, joka voi olla todella miellyttävä molempien sitä tahtoessa ja sopivassa tahdissa edetessä. Kaikki eivät sitä kuitenkaan halua antaa tai vastaanottaakaan ja se on ihan ok.
Seksissä ei kannata tehdä oletuksia ja uuden kumppanin kanssa tästäkin asiasta olisi hyvä jutella mahdollisimman avoimesti etukäteen. Voi olla hyvä keskustella, ovatko molemmat halukkaita suuseksiin, miten edetään, onko riskiä seksitaudista (jolloin suojauksesta täytyy sopia), millaisesta kosketuksesta toinen saattaisi pitää, mitkä ovat omat rajat esimerkiksi suuhun laukeamisen suhteen, ja jos tätä ei halua tapahtuvan on hyvä sopia, kuinka kumppani kertoo lähestyvästä orgasmista ja minne hän voi tarvittaessa ejakuloida. Kuulostaa ehkä monimutkaiselta, mutta tiettyjen rajojen ollessa selvät voi suuseksistä nauttia niin saaja ja antajakin rauhassa ja mukavassa ilmapiirissä. Milloin vain seksin aikana täytyy olla mahdollista myös kertoa, jos jokin ei tunnu hyvältä, jolloin tilanne täytyy voida pysäyttää ja miettiä yhdessä miten edetään.
Porno on näyteltyä seksiä, jonka tarkoitus on kiihottaa katsojaa. Pornossa monet tilanteet ovat ylikorostuneita oikeaan ihmisten väliseen seksiin verrattuna. Silmiin katsominen seksin aikana on monille intensiivinen kokemus, joka saattaa lisätä yhteydentunnetta. Riippuu täysin ihmisestä, ja usein tilanteestakin, pitääkö siitä vai ei. Asia yleensä selviää vain kokeilemalla. Suuseksiä antaessa voi luontevalta tuntuvaan tapaan katsoa toista silmiin. Intensiivinen tuijotus, jota pornossa välillä näkee ei ole kaikkien juttu todellisuudessa. Yleensä tilanteessa on käsillä muutakin, joten on ihan tavallista katsoa minne luontevasti silmät menevät ja silmiin katsomista voi kokeilla lyhyillä jaetuilla katseilla, jos hyvältä tuntuu. Voi myös olla, että suuseksin vastaanottajalla on silmät kiinni, joka saattaa auttaa joitakuita keskittymään nautinnollisiin tunteisiin. Myös suuseksin antaja voi kokeilla pitää silmiään kiinni.
Kysymykseesi katsekontaktista suihinoton aikana ei siis ole ihan yksiselitteistä vastausta. Toiset tykkäävät siitä ja toiset eivät. Sinulle ja kumppanillesi sopiva tapa löytyy vain kokeilemalla. Jännittäminen on ihan normaalia ja ok, siitäkin kannattaa kertoa kumppanille. Katsekontaktia voi olla hankala pitää yllä suihinoton aikana, eikä sitä kannata väkisin yrittää. Jotkut pitävät lyhyistä katseyhteyksistä, toiset intensiivisemmistä, toiset eivät ollenkaan ja monilla nämä vaihtelevat tilanteiden ja kumppaneidenkin välillä.
Oikein ihanaa tutustumista sinulle itseesi, ja oikean ajan tullessa myös toiseen niin halutessasi. Olet ajattelevainen nuori, ja avoimuudella ja kysymyksiä esittäen sekä omia tuntemuksiaan tunnustellen seksielämästä voi nauttia valtavasti yksin ja yhdessä.
Sonja Vesanen & Oona Turunen