Kauneusihanteet ja rintojen koko eri aikakausina
Onko isot ja kiinteänpyöreät rinnat koettu aina toivottavina, vai onko joskus ollut myös vaikkapa pienten tai velttona roikkuvien rintojen ihailukausia? Miksi rintoihin edes kiinnitetään niin paljon huomiota, nehän ovat vain arkea hankaloittavat ruokintavälineet? Onko miehillä joku evoluution kannalta järkevä syy tarkkailla naisten rintoja? Kun vauvathan saa ruokittua yhtä hyvin pienilläkin rinnoilla.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Eri aikakausina on ollut vaihtelevia kauneuskäsityksiä. Vaikka omenanmuotoiset rinnat ovat olleet monina aikakausina kauneusihanteina, myös muunkinlaisia rintoja on ihailtu. Esimerkiksi varhaisrenessanssin aikaan ihailtiin pieniä rintoja. Pienet rinnat olivat muotia myös 1920-luvulla, jolloin ”poikamaiset” muodot olivat ajan ihanne. Kauneusihanteena on kuitenkin ollut pääasiassa kiinteät ja terhakat rinnat riippurintojen sijaan. Luonnollisesti kauneuskäsitykset ovat vaihdelleet myös henkilön mukaan. Henkilökohtaisissa kauneusihanteissa onkin ollut enemmän liikkumavaraa.
Olet oikeassa, että rintojen pääasiallinen tarkoitus on tarjota ravintoa jälkeläisille. Niillä on kuitenkin yhteiskunnassa myös seksuaalinen merkitys. Evoluutiolla on ollut tekemistä sen kanssa, miksi mies tarkkailee naisen rintoja. Suuret rinnat ja esimerkiksi kapea vyötärö ovat viestittäneet naisen hedelmällisyydestä. Ihminen on kehittynyt alitajuisesti tarkkailemaan hedelmällisyyteen liittyviä merkkejä, sillä evoluution kannalta suvun jatkaminen on tärkeää. Monia voi myös nykyisin vain miellyttää rintojen ulkonäkö ja koko.
Kuten totesitkin, kaikenkokoisilla rinnoilla on mahdollista ruokkia vauva. Siksi vertailu onkin turhaa. Kaikki rinnat ovat hyviä sellaisenaan. Lisätietoa kauneusihanteista saat esimerkiksi kirjaston avulla kirjoista tai dokumenteista.
Neuvonnan tiimi