Kaverien kokemukset aiheuttavat epäkelvon olon
Kaksi kaveriani kertoi ekana koulupäivänä, kuinka ihanalta seksi oli tuntunut, kun he olivat sitä päässeet harrastamaan kesällä poikaystävän kanssa. He puhuivat siitä suoraan, ja kehuivat yksityiskohtaisesti mitä kaikkea olivat tehneet. Heidän mielestä minunkin pitäisi nopeasti löytää poika, jonka kanssa olisin. Elämä muuttuisi aivan täysin, kun olisi joku jonka kanssa nauttia. Nyt tunnen itseni epäkelvoksi, kun ei ole poikaystävää. Miten löydän sellaisen pojan, joka oikeasti välittää minusta?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Onpa harmillista, että kaveriesi puheet ovat saaneet sinut tuntemaan olosi epäkelvoksi. Se ei varmastikaan ollut kaveriesi tarkoitus, mutta joskus oman elämän vertaileminen muiden elämiin saattaa synnyttää kuvaamiasi tunteita. Yleensä ikävät tunteet menevät kuitenkin pois tilanteen tasaantuessa ja vakiintuessa, joten tässä mielessä voit olla rauhassa asian suhteen.
Ei ole olemassa mitään yhtä täysin varmaa keinoa tai tapaa löytää poikaystävää. Jotkut saattavat tavata romanttisessa mielessä kiinnostavia ihmisiä esimerkiksi koulussa, tuttujen avulla, uusissa harrastuksissa, vapaaehtoistoiminnan kautta tai sosiaalisen median avulla. Mitä kautta kaverisi ovat löytäneet poikaystävänsä? Voisiko heiltä pyytää neuvoa poikaystävän löytymiseen tai kysellä, onko heidän poikaystävillään vapaana olevia kavereita? Vaikka poikaystävää ei löytyisikään edellä mainittujen väylien kautta, saattaa tällä tavoin saada elämäänsä muita kivoja ihmisiä.
Kumppanittomuus ei tee ketään huonommaksi ihmiseksi. Elämä voi olla nautinnollista myös ilman poikaystävää. Omista tunteistaan voisi olla hyvä jutella kavereilleen ja kertoa ystävälliseen sävyyn siitä, miltä sinusta on tuntunut viime päivinä. Hyvä kaveri osaa asettua myös sinun asemaasi. Tunteitaan ja ajatuksiaan on mahdollista purkaa myös esimerkiksi päiväkirjaan tai johonkin mielekkääseen tekemiseen. Kuvaamasi tuntemukset ovat aikuisillekin tuttuja, joten asian voi ottaa rohkeasti puheeksi myös turvallisen aikuisen kanssa.
Kaikkien elämä ei kulje eteenpäin samassa aikataulussa, mutta se ei tarkoita sitä, että olisit jäänyt jostain paitsi. Päinvastoin, sinulla on edessäsi vielä paljon kivoja kokemuksia. Mikäli haluaisit avata tilannettasi ja ajatuksiasi tarkemmin, kuuntelemme mielellämme sinua lisää neuvontapuhelimessamme.
Neuvonnan tiimi