Kaverin seksipuheet harmittavat
Mun kaveri sai yheltä tosi kuumalta tytöltä tussua. Se puhuu siitä nyt koko ajan ja mua ärsyttää se koska en oo ite koskaan saanut tussua. Ymmärrän että se oli varmasti tosi huikee juttu ja tuntu upeelta mut miten voin sanoo sille tästä ilman että kuulostan vaan kateelliselta? (mitä vähän kyl oonkin)

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Ymmärrettävästi tilanne voi ärsyttää, jos kaveri puhuu seksikokemuksestaan taukoamatta ja itse haluaisi myös saada tussua. Vaikka kaverin puolesta haluaisi olla ylpeä, saattaa oma tilanne silti harmittaa. Tämä on inhimillistä ja kaikki tunteet ovat sallittuja tilanteessasi.
Kaveria voi lempeän asiallisesti ohjata joihinkin muihin puheenaiheisiin, jos tussusta puhuminen alkaa ärsyttää. Jos keskustelu palaa seksiin jatkuvasti, voi kaverille sanoa ystävällisesti, että haluaisit puhua muistakin asioista kuin seksistä. Yksi vaihtoehto on myös sanoa toiselle suoraan, että sinua harmittaa oma tilanteesi ja siksi sinun on vaikeaa kuunnella enää juttuja hänen seksikokemuksestaan. Kaverisi varmasti ymmärtää, jos vain osaa asettua sinun tilanteeseesi.
Luultavasti kaverisi ei jaksa loputtomiin puhua aiheesta. Mahdollisesti sitten, kun kokemuksesta on hieman kauemmin aikaa tai jos kaverisi alkaa harrastaa seksiä säännöllisesti, ei asia tunnu enää niin oleelliselta keskustelunaiheelta. Halutessasi voit siis antaa asian olla ja odotella rauhassa tilanteen muuttumista. Myös omassa ajattelutavassa saattaa tapahtua muutoksia ajan mittaan. Tarvittaessa voi tällä hetkellä yrittää viettää aikaa kaverin kanssa silloin, kun ette pysty vaihtamaan ajatuksia vaan teette jotain, esimerkiksi koulussa tai harrastuksen parissa.
Kateellisuus on tunne siinä missä muutkin tunteet. Kateellisuuden tunne voi mennä itsestään ohi ajan kuluessa. Vaikeita tunteita tuntiessaan voi pyrkiä siihen, ettei ruoki ikävää tunnetilaa enempää vaan yrittää keskittyä myönteisiin ajatuksiin. Joskus joku saattaa ehtiä saamaan tussua ennen kuin itselle on näin tapahtunut, mutta tämä ei tarkoita sitä, ettetkö sinäkin pääsisi joskus harrastamaan seksiä. Olet vielä nuori ja sinulla on koko loppuelämäsi aikaa saada tussua. Mikäli oma olotila on kurja tai vaikuttaa kaveruuteenne, kannattaa jutella asiasta jonkun luotettavan aikuisen kanssa. Myös neuvontapuhelimeen saat aina soittaa, jos kaipaat vielä juttuseuraa tilanteeseesi liittyen.
Neuvonnan tiimi