Käytän yaz ehkäisypillereitä. Lähdin viikonlopuksi reissuun ja pillerit jäivät kotiin....
Käytän yaz ehkäisypillereitä. Lähdin viikonlopuksi reissuun ja pillerit jäivät kotiin. Viimeisin pilleri minkä otin oli torstaina enkä päässyt siis kotia ennen sunnuntaita. Miten voin aloittaa pillerit uudelleen? Olin jo ottanut liuskasta 8 pilleriä.

Hei. Kiitos kysymyksestäsi.
Yaz-valmisteen virallinen käyttöohjeistus kehottaa olemaan yhteydessä lääkäriin (tai tahoon, jolta olet pillerit saanut) mikäli unohtuneita pillereitä on enemmän kuin yksi. Jos et saa yhteyttä tahoon, joka sinulle on pillerit määrännyt, voit soittaa omalle terveysasemallesi.
Useamman pillerin peräkkäinen unohtaminen voi heikentää merkittävästi e-pillereiden ehkäisytehoa. Jos sinulla on yhdyntäseksiä, lisäehkäisy kondomilla on tarpeen. Mikäli sinulla on ollut suojaamatonta yhdyntäseksiä hieman ennen pillereiden unohtamista tai unohdusten jälkeen, raskaaksitulo voi olla mahdollista. Tässäkin tapauksessa on hyvä olla yhteydessä terveydenhuoltoon mahdollisimman pian, jotta asia selviää, eikä sinun tarvitse elää epätietoisuudessa.
Maria Vihlman