Kehut pyllystä lapsen aikana
Olin Tukholmassa kävelemässä kaupungilla 4-vuotiaan tyttöni kanssa. Kuulin, kun takanani kulkeneet kaksi selvästi alaikäistä suomalaista poikaa alkoivat kommentoida pyllyäni. He luulivat meitä varmaan ruotsalaisiksi, kun olimme puhumatta. Tyttö alkoi myöhemmin kysellä, miksi ne pojat kehuivat äidin pyllyä. Mitä voisin sanoa hänelle? Koko tilanne oli tosi kiusallinen. On vaikea osata sanoa tai tehdä mitään.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Lasten kysymyksiin voi joskus tuntua hankalalta löytää oikeanlainen vastaus. Etenkin, jos kuvaamasi tilanne on ollut itsellekin hämmentävä tai kiusallinen, voivat lapsen kysymykset tuntua entistä vaikeammilta.
On mahdollista, ettei lapsesi muista enää poikien kommentteja. Mikäli tilanne kuitenkin edelleen mietityttää tytärtäsi, kannattaa tapahtuneesta ehdottomasti puhua hänen kanssaan. Lapselle voi esimerkiksi sanoa, että ihmiset pitävät aikuisempana eri kehonosia viehättävinä ja kehoasi kommentoineet pojat sattuivat huomaamaan siksi pyllysi. Pyllyistä saa pitää, mutta kadulla ei ole kohteliasta kommentoida toisten pyllyjä. Voit kertoa, että sinulla on kaikki hyvin, vaikka tilanne hämmensikin sinua silloin. Lasta voi myös rohkaista puhumaan sinulle asiasta, jos jokin edelleen askarruttaa häntä.
Millaisia ajatuksia tapahtunut tällä hetkellä herättää sinussa? Lapsen kanssa olisi hyvä pyrkiä puhumaan asiasta ikätason mukaisesti ja sen verran, mikä lapselle itselleen sopii. Erilaisia kasvatukseen liittyviä pulmia on mahdollista ratkoa esimerkiksi Vanhempainnetin palvelujen kautta. Lisäksi neuvontapuhelimemme auttaa, jos haluaisit vielä keskustella tapahtuneesta tai lapsen seksuaalikasvatuksesta.
Neuvonnan tiimi