Kiihottavien kuvien katselu
Mulla on ongelma. Välillä tekee mieli katsoa kiihottavia kuvia esim. instagramista ja joskus teenkin sitä mutta en haluaisi. En tee sitä usein eli se ei siis sinällään ole ongelma tai riippuvuus. Ehkä parin viikon välein suurin piirtein. En vain haluaisi. Olen 17 v poika ja sehän on normaalia että naiset kiinnostaa mutta en haluaisi katsoa mitään. Olenkin yrittänyt luvata itselleni etten katsoisi mitään kuvia mutta joskus se lupaus rikkoutuu ja sen jälkeen ikäänkuin petyn itseeni. Kuvittelen joskus saavanu jonkun ”rangaistuksen” kun en pidä lupaustani itselleni. Olen päättänyt että pornoa en katso ja sen olen pitänyt enkä tahtoisi mitään kuviakaan katsella mutta välillä niin vain käy. Kuulostaako normaalilta ongelmalta?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Kiihottavien kuvien ja videoiden katsominen on varsin tavallista. Eroottiset tarinat ja kuvat ovat kiehtoneet ihmisiä kautta historian.
Saat toki itse tehdä päätöksen siitä, katsotko kiihottavia kuvia vaiko et. Sinun on kuitenkin hyvä tietää, että kiihottavien kuvien katsominen ei ole väärin. Seksuaalisuus on osa ihmisyyttä ja omaa seksuaalisuuttaan ja kiihottumistaan on lupa tutkailla rauhassa – kiihottavien materiaalien avulla tai ilman niitä.
Eroottiseen materiaaliin tutustuminen voi olla toimivakin tapa tutustua siihen, minkälaiset asiat itseä kiihottavat tai viehättävät ja toisaalta taas eivät viehätä. Kiihottavaa materiaalia katsoessa on tärkeä tiedostaa, että se mikä pornossa ja kiihottavissa kuvissa tulee vastaan, ei monestikaan vastaa tosielämää. Porno on näyteltyä fantasiaa.
Jäin pohtimaan, että miksi ajattelet, että sinua tulisi rankaista kiihottavan kuvamateriaalin katsomisesta. Mikä sinua kiihottavien kuvien katsomisessa huolettaa? On täysin okei olla katsomatta kiihottavia kuvia jos ne eivät tunnu omalta jutulta. Ajatus siitä, että toistuvasti pettyy itseensä, on kuitenkin raskaan kuuloinen taakka kannettavaksi. Toivoisin että soittaisit neuvontapuhelimeemme tai varaisit ajan seksuaalineuvontaan, jotta voisimme miettiä tilannettasi yhdessä.
Sexpon neuvonnan tiimi