Kiihottumiserite
Moro! Mietimme yhdessä tyttöystäväni kanssa seksin jälkeen, että mitä se neste tarkalleen on, jota erittyy emättimestä naisen kiihottuessa. Yhdessä pohdimme, että olisiko se kenties valkovuotoa? Ikää 16 vuotta.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Emättimessä on limakalvorauhasia, jotka tuottavat emättimen toimintaan olennaisesti liittyvää kosteutta. Erite voi olla väriltään kirkasta tai vaaleaa, ohutta tai paksua. Eritettä syntyy kiihottuessa ja eritteen tarkoituksena on helpottaa sormien, peniksen tai seksilelun viemistä emättimen sisään. Ymmärrettävästi erite voi muistuttaa valkovuotoa koostumuksensa ja värinsä perusteella ja periaatteessa kiihottuessa voi mainitsemasi nesteen mukana tulla myös valkovuotoa. Eritteet erottaa kuitenkin toisistaan esimerkiksi siinä, että valkovuotoa voi erittyä muulloinkin kuin kiihottuessa.
Hienoa, että juttelette yhdessä terveyteen ja seksuaalisuuteen liittyvistä seikoista. Asiasta ei tarvitse olla huolissaan, niin kauan kuin tilanteeseen ei liity voimakkaita tuoksuja, värimuutoksia eritteissä tai kipuja. Tällaisissa tapauksissa on hyvä olla yhteydessä terveydenhoitajaan. Lisätietoa emättimestä löydätte vielä täältä.
Neuvonnan tiimi