Kiihottumisreaktio kehossa imettämisen aikana
Minulla on 10kk ikäinen tyttövauva. Kiihotun siitä, kun hän on rinnalla ja imee maitoa. Onko normaalia että äiti voi kiihottua imetyksen aikana? Lapseni on ensimmäinen perheessä, itse olen siin 22v äiti.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Ei mitään hätää, moni muukin tuore äiti voi kokea samanlaisia hämmentäviä tunteita kuten sinä. Jotkut saattavat myös hävetä omia kokemuksiaan ja jäädä siksi yksin asiansa kanssa. On kuitenkin täysin luonnollista kokea erilaisia tuntemuksia, myös kiihottumisreaktiota kehossa imettämisen aikana.
Imettämisen aikana kehossa erittyy samoja mielihyvää tuottavia hormoneja, joita yleensä erittyy myös seksin aikana. Mainitsemasi havainto on lähinnä merkki omasta hormonitoiminnasta eikä tilanne tarkoita sitä, että äiti haluaisi seksiä vauvan kanssa. Kaikenlaiset reaktiot kuuluvat ihmiselämään ja ihminen itse ei voi määritellä, miten keho reagoi erilaisiin uusiin asioihin. Fyysinen kiihottumisreaktio voi tapahtua missä tahansa tilanteessa. Kaikki mielihyvän kokemukset eivät myöskään ole seksuaalisia, vaikka ne sijoittuvatkin seksuaalisiksi mielletyille kehon alueille.
Vaikutat vastuulliselta ihmiseltä, toivottavasti uuden elämän alku on lähtenyt mukavasti käyntiin teidän perheessänne. Jos mainitsemasi asia painaa sinua, voit kääntyä rohkeasti Imetyksen tuki ry:n puoleen tai tarvittaessa jutella seksuaalisuuteen liittyvistä asioista neuvontapuhelimessamme.
Neuvonnan tiimi