Kipu kiveksessä masturboinnin ja seksin aikana
Minulla on nyt vuoden ollut ongelma, etten pysty harrastamaan seksiä tai masturboimaan makuulteen. Tämä alkaa koskemaan vasenta kivestäni ja se nousee ylös ihon sisään. Kävin lääkärissä näyttämässä, mutta mitään ongelmaa ei kiveksissä ollut. Seisaalteenkin on vähän pidettävä toista kättä nivusessa tai kives nousee ylös ja koskee. Olisin kiitollinen jos joku osaisi tietää mistä tämä voisi johtua. Tämä on todella ärsyttävää.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Kivuista on kurjaa kärsiä ja onkin hyvä juttu, että olet ollut jo yhteydessä lääkäriin asiasi tiimoilta. Ymmärrettävästi tilanne voi ärsyttää, jos kipu jatkuu edelleen, vaikka mitään ongelmaa kiveksistä ei löytynytkään.
Kiveksille on tyypillistä nousta ylöspäin esimerkiksi lämpötilavaihtelujen vuoksi tai ennen siemensyöksyn saamista. Kivesten korkeutta säätelee kiveksen kohottajalihas. Kiveksen kohottajalihaksen avulla keho pyrkii säilyttämään kivesten toiminnan sekä siittiötuotannon kannalta mahdollisimman suotuisan lämpötilan kiveksissä. Seksin ja masturboinnin aikana on tavallista, että kivekset kohoavat ylöspäin. Kivesten nousemista ei tarvitse hallita esimerkiksi käden avulla. Ilmeisesti sinun tapauksessasi kiveksen pitäminen kiinni kädellä on tapa helpottaa oloasi.
Kipuja tai muita oireita kivesten alueella voivat aiheuttaa esimerkiksi kiveskohjut, tulehdukset, kiveksiin kohdistuneet iskut sekä vammat tai kiveksen kiertyminen. On kuitenkin oletettavaa, että tällaiset seikat on suljettu jo pois lääkärin tutkimuksien avulla. Tapahtuiko tuolloin vuosi sitten jotakin erikoista kehollesi? Tunnetko kipua ainoastaan seksin aikana vai koetko kipua esimerkiksi silloin, jos kives kohoaa lämpötilan muutosten takia? Tuntuuko kipu pääosin vain makuuasennossa? Onko sinulla mitään muita oireita kehossasi; voisiko kyse olla jonkinlaisesta heijastekivusta? Missä vaiheessa kipu alkaa? Kuinka nopeasti kipu menee ohi, tarvitsetko kivun lievittämiseen lääkettä tai jotakin kotikonstia? Muun muassa tällaisia asioita on hyvä eritellä mielessään lähtiessään etsimään vielä selkeämpää apukeinoa tilanteeseensa.
Mahdollisen kumppanin kanssa on hyvä puhua tuntemuksistaan avoimesti. Kivuista ei ole mukavaa kärsiä ja kivut voivat vaikuttaa haitallisesti seksuaalisen nautinnon kokemiseen. Pitkittyessään tilanne saattaa kuormittaa omaa mieltä ja parisuhdetta. Voitte yhdessä miettiä, olisiko olemassa jokin sellainen seksitapa tai -asento, jossa kipua ei tuntuisi. Kehoaan on tärkeää kuunnella ja pyrkiä etenemään niin, ettei mikään sattuisi.
Olet joutunut ikävän pitkään selvittämään tilannettasi. Sinua varmasti auttaisi ajan varaaminen toisen lääkärin tai urologin luota. Kivuista ei tarvitse kärsiä ja voit avata tilannettasi vielä tarkemmin esimerkiksi edellä mainittujen kysymysten ja niihin liittyvien vastausten avulla. Ansaitset voida hyvin. Jos tilanne vaikuttaa haitallisesti omaan kokemukseesi seksuaalisuudestasi tai mahdolliseen parisuhteeseesi, voi tilannetta käsitellä muissa neuvontapalveluissamme tarkemmin. Yhteystiedot löydät täältä.
Neuvonnan tiimi