Kireä esinahka ja arka terska
Kun lasken esinahkaani, peniksen pää tuntuu todella oudolta ja mitä pidemmälle vedän sitä alas, sitä epämukavammalta se tuntuu. Ainoa miten pystyn esinahkaa vetämään on suihkussa veden alla. Samalla siinä on jotain valkoista joka ei suihkuttamalla mene pois, mutta en uskalla koskea penikseen koska se on niin arka ja pelkään, etten pysty vetää esinahkaa paikoilleen. Mitä näihin neuvoksi? Miten pystyn saamaan peniksen tottumaan ilmaan ja kosketukseen?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Mukavaa, että olet tutustunut kehoosi ja olet kiinnostunut sen toiminnasta. Esinahka on kiinni peniksessä kiinnikkeillä, jotka tavallisesti irtoavat jokaisella omaan tahtiin täysi-ikäisyyttä kohti mentäessä. Joillakin esinahka voi olla ahtaampi kuin toisilla ja siksi esinahan liikutteleminen saattaa tuntua epämukavalta. Esinahkaa voi liikutella suihkussa, jos se tuntuu itselle parhaimmalta keinolta. Esinahan varovainen venyttely suihkussa tai esimerkiksi liukuvoiteen tai vaseliinin avulla voi auttaa esinahan kireyteen. Kaikissa venyttelyissä on tärkeää kunnioittaa kehon viestejä. On hyvä edetä hellävaraisesti, jottei tule satuttaneeksi itseään. Lisätietoa esinahasta ja sen liikuttelusta saat täältä.
Esinahan alle syntyy tavallisesti valkoista eritettä, jota kutsutaan esinahkataliksi eli smegmaksi. Smegma on hyvä pestä päivittäin pois esinahan alta. Yleensä esinahka palautuu takaisin paikalleen taaksepäin vetämisen jälkeen. Lämpimän veden lisäksi pesussa käyttää myös ihoöljyä. Jos esinahkaa ei saa vedettyä taakse ja alue on erittäin arka, voi sukuelinten aluetta pestä näkyviltä osin. Pesuhetkissäkin on tärkeää kuunnella kehon viestejä ja pyrkiä välttämään kivun aiheuttamista itselleen.
Esinahan suojassa ollut terska saattaa aristaa hellääkin kosketuksesta. Terska tottuu yleensä vähitellen ilmaan ja kosketukseen, kun se on ajan myötä ollut useammin ulkona esinahan suojista. Jos oma tilanne aiheuttaa kuitenkin huolta, kipua tai puhtauden ylläpitäminen on jatkossakin vaikeaa, voit jutella asiasta terveydenhoitajan kanssa. Omaa tilaa ei tarvitse hävetä, kuvaamasi asiat ovat hyvin yleisiä. Useimmilla tilanne voi helpottua murrosiän muutosten myötä.
Neuvonnan tiimi