Kireä esinahka
Moikka. Kannattaako koulunterveydenhoitajalle / lääkärille mennä puhumaan ongelmastani, joka on kireä esinahka? Onko siitä mitään hyötyä vai passittaako suoraan minut urologille? Ei hirveästi olisi mahdollisuuksia tällä hetkellä maksaa useita satoja lääkäri käynneistä.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Esinahka on lapsen syntyessä kiinnittynyt penikseen kiinnikkeiden avulla. Kiinnikkeiden irtoamiseen liittyvät seikat vaihtelevat yksilöittäin. Joillakin esinahan kiinnikkeet irtoilevat vasta lähempänä täysi-ikäisyyttä.
Kireän esinahan hoitoon saattaa auttaa esimerkiksi liukuvoiteen avulla tehtävät varovaiset venytykset. Mikäli tilanne ei kuitenkaan helpota, voi ajan varata esimerkiksi koululääkärille. Lääkärin kanssa on mahdollista puhua muista apukeinoista. Tilannetta on mahdollista helpottaa esinahkaa säästävin keinoin esimerkiksi hormonivoiteen tai silikonisen esinahkarenkaan (engl. phimosis stretching ring) avulla. Koska kehoissa on eroja, on auttamisvaihtoehtoja tärkeää miettiä yksilöllisestä näkökulmasta ja suunnitella auttamismuodot jokaisen henkilökohtaisten tarpeiden mukaan.
Lääkärikäynnistä on varmasti hyötyä oman tilanteen tarkastelussa. Tarvittaessa lääkäri saattaa kirjoittaa lähetteen julkisen terveydenhuollon urologille. Julkisen terveydenhuollon puolella pystytään hoitamaan kireää esinahkaa samalla tavalla kuin yksityiselläkin puolella, mutta hinta on halvempi. Hinnan ei pitäisi kohota useisiin satoihin euroihin, joten voit olla taloudellisen puolen suhteen rauhassa. Tarvittaessa on mahdollista kysyä Kelasta, onko oikeutettu saamaan perustoimeentulotukea terveydenhuoltomenoihinsa. Jos siis asia mietityttää sinua, kannattaa ottaa tilanne puheeksi. Halutessasi voit pohtia erilaisia vaihtoehtoja myös Tiina Vilposen kanssa, joka on kliininen seksologi ja auttaa sinua mielellään lisää.
Neuvonnan tiimi