Kiusaaminen elämänarvojen takia
Olen 16v tyttö uskonnollisesta perheestä. Minua kiusataan koulussa, kun olen sanonut, etten kokeile seksiä, jos en ole avioliitossa. En kuulemma pääse avioliittoon koskaan, ellen harrasta esiaviollista seksiä. Miehet eivät huoli tyttöä, joka ei anna. Minulle on tullut tästä paha olo. Käyköhän minulle juuri niin, että kukaan ei huoli minua? En silti voi kuvitellakaan, että pitäisi olla seksiä, ennen kuin ollaan naimisissa.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että uskalsit avautua meille tilanteestasi. On ikävää kuulla, että sinua kiusataan koulussa. Kiusaaminen on väärin ja kukaan ei saisi joutua kiusatuksi niin elämänvalintojensa kuin minkään muunkaan asian takia.
Maailmaan mahtuu monenlaisia ihmisiä, myös niitä, jotka eivät halua harrastaa seksiä ennen avioliittoa. Jokaisella ihmisellä on uskonnonvapaus ja oikeus elää itselle sopivien arvojen mukaan. Seksiä ei ole pakko harrastaa ennen avioliittoa, jos se ei tunnu itsestä hyvältä idealta. On muitakin, jotka ovat tehneet saman päätöksen kanssasi ja silti löytäneet kumppanin ja menneet naimisiin.
Pelko omasta kelpaamattomuudesta on inhimillinen. Kuvaamiasi huolia esiintyy lähes kaikilla jossakin vaiheessa elämää. Kumppaniksi on hyvä löytää ihminen, jolla on samanlainen elämänkatsomus kuin itselläkin on. Näin näkemyserot eivät ole välttämättä kovin suuria ja kumppani saattaa ajatella asioista samalla tavoin kanssasi. Voisiko jostain yhteisösi nuorisotoiminnasta löytyä muita nuoria, joilta saisit vertaistukea? Samalla voisi tutustua mukaviin uusiin ihmisiin.
Ymmärrettävästi toisten sanat voivat aiheuttaa pahaa oloa. Pahaa oloa voi lievittää jollakin itselle miellekkäällä tekemisellä sekä puhumalla asiasta luotettaville ihmisille. Olisi tärkeää, että kertoisit tilanteestasi avoimesti esimerkiksi jollekin opettajalle, luokanvalvojalle, rehtorille, kuraattorille, terveydenhoitajalle tai psykologille. Erityisesti terveydenhoitaja ja psykologi voivat auttaa erilaisin keinoin, jos asia painaa mieltä tai vaikuttaisi koulunkäyntiin. Aina kannattaa jutella tilanteestaan myös jonkun läheisen ja turvallisen aikuisen kanssa. Aikuisten tehtävänä on saada kiusaaminen kuriin. Halutessasi voit tutustua tarkemmin Nuortennetin kiusaamista käsittelevään osioon ja sieltä löytyviin artikkeleihin ja auttamisvaihtoehtoihin.
Toivottavasti sinulla on jo parempi olo. Ei kannata luopua toivosta; olet kiinnostava ja arvokas ihminen, jolla on koko elämänsä aikaa löytää joku mukava ihminen rinnalleen. Jos asia painaa sinua edelleen tai haluaisit jutella seksuaalisuuteen liittyvistä asioista, olet lämpimästi tervetullut keskustelemaan neuvontapuhelimeen. Autamme sinua mielellämme lisää.
Neuvonnan tiimi