Kivekset
Moi. Olen 15v urheilullinen normaali poika. Huomasin tässä eräänä päivänä, että oikea kivekseni on hieman suurempi kuin vasen. Ei huomattavasti, mutta kyllä tunnustelemalla eron huomaa. Ulkonäöllisesti kivekset näyttävät samalta ja ovat muutenkin samassa tasossa. Kipuja ei ole lainkaan, enkä ainakaan havaitse kiveksessä kyhmyä tms. Ei varmaan asiaan liity, mutta minut on pienenä ympärileikattu, mutta ei varmasti liity toisiinsa. Pelko kivessyövästä on suoraan sanottuna, vaikka kyllä tiedän että googlettelu ei ehkä ole paras keino näitä selvittää. Voiko kyseessä olla joku normaali tai väliaikainen tilanne?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että haluat huolehtia terveydestäsi. Kiveksissä on eroja ihan kantajansa mukaan ja usein kivekset voivat olla hieman erikokoiset tai toinen voi olla toista alempana. Kuten totesitkin, ympärileikkauksen ei pitäisi vaikuttaa kivesten kokoon myöhemmällä iällä.
Ovatko kiveksesi aiemmin olleet samankokoiset? Jos eivät ole aiemminkaan olleet samankokoiset ja kokoero ei ole mittava tai mitään muita oireita ei ole, on kyse luultavasti ihan tavallisesta variaatiosta kivesten ulkonäössä ja koossa. Varmimman tiedon saat kuitenkin terveydenhoitajalta tai lääkäriltä. Mitään syytä nolostumiseen ei ole, terveydenhoitohenkilökunnalle tällaisten asioiden selvittäminen on ihan arkipäivää. Lohdutuksen sanana todettakoon, että hoidettuna kivessyövän ennuste on hyvä, joten siksi ei kannata pelätä tilanteen selvittämistä, hoitokeinoja kyllä löytyy varhaisessa vaiheessa. Monesti kyse ei kuitenkaan ole syövästä, joten siksi ei kannata yöuniaan menettää.
Toivottavasti voit ottaa rennommin ja et käy googlettelemassa kaikenlaisia uhkakuvia ihan turhaan. Jatkossa sinua voisi helpottaa säännöllinen kivesten tutkiminen, jonka voi helposti suorittaa kotona esimerkiksi kuukausittain. Näin pysyt mahdollisesti vielä paremmin perillä kehosi terveydentilasta. Voi hyvin, nyt ja jatkossa!
Maija Nieminen