Kiveksien tuntoherkkyys.
Hei. Olen 15v poika ja mulla on ongelmana se että kivekseni ja esinahka ei ole yhtään tuntoherkkiä, eikös niitten pitäis kuitenki olla erittäin herkkiä alueita? Mikä neuvoksi.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Sinua mietityttää se, että kiveksesi ja esinahkasi eivät ole tuntoherkkiä ja kysyit, pitäisikö niiden olla erittäin herkkiä alueita. Miehen sukuelimissä on monia alueita, joissa on paljon tuntohermoja, jotka tekevät niistä herkkiä kosketukselle. Jotkut alueet ovat kuitenkin toisia herkempiä.
Miehen sukuelimissä tuntohermoja on eniten peniksen pyöreässä päässä, eli terskassa. Niitä onkin siinä huomattavasti enemmän kuin kiveksissä tai esinahassa.  Kiveksissä ja esinahassa on kuitenkin myös melko runsaasti tuntohermoja. Tästä huolimatta on tavallista, ettei niiden koskettelu herätä kovinkaan voimakkaita tuntemuksia. Syitä tähän voi olla useita. Saattaa olla, että itselleen sopivaa tekniikkaa kivesten ja esinahan hyväilylle ei ole vielä löytynyt. Eri tapoja stimuloida näitä ovat esimerkiksi liikuttelu, puristelu, värisyttäminen ja sively. Kivun tunnetta on hyvä välttää. Voi myös olla, että ne eivät tunnu kovin tuntoherkiltä verrattuna terskaan. Tällöin voi helposti syntyä huoli siitä, etteivät ne ole tarpeeksi herkkiä.
Kuvaamasi tuntoherkkyyden puuttuminen kuulostaa tavanomaiselta ja vaarattomalta. Mikäli olet kuitenkin huolestunut mahdollisista terveydellisistä syistä, voit soittaa omalle terveysasemallesi asiasta tai käydä koulussa terveydenhoitajalla puhumassa.
Anna Ahtiainen & Oona Turunen