Kivespussin suonikohju
Hei. Olen aika varma että minulla on kivespussin suonikohju. Löysin netistä siitä tietoa ja siitä päättelen että kyseessä on se. Se ei ole kipeä eikä vaivaa muuta elämää, mutta minua mietityttää/pelottaa voiko se vaikuttaa siittiötuotantoon niin etten aikuisena pysty saamaan lapsia. Runkkaan aika paljon ja kaikki toimii normaalisti mutta ajattelin nyt kysyä ensin täältä ennen kuin otan yhteyttä kouluterveydenhoitajaan.
Kiitos vastauksesta.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi.
Suonikohju kivespussissa eli kiveskohju tai varikoseele on siemennuorapunoksen laskimoiden suonikohjusairaus, jossa kiveslaskimon läpät puuttuvat tai eivät pysty estämään takaisinvirtausta. Seurauksena on laskimolaajentumia eli suonikohjuja. Suonikohju on yleensä vasemmassa kiveksessä.
Hyvä kuulla, että epäilemäsi kivespussin suonikohju ei ole kipeä tai vaivaa elämääsi, eikä sen tarvitsekaan. Runkkaamisesta voit nauttia jatkossakin huoletta.
Varikoseele on varsin yleinen miehillä ja saattaa löytyä ihan sattumalta tunnistaessa verisuonikimpun kiveksestä. Usein sitä ei oireettomana hoideta mitenkään. Suonikohju voi kuitenkin vaikuttaa joissakin tapauksissa siittiöiden tuotantoon muun muassa nostamalla kivespussin lämpötilaa, joka laskee siittiötuotantoa. Silloin tilannetta voidaan halutessa hoitaa tehokkaasti päiväkirurgisella leikkaushoidolla taikka röntgenlääkärin tekemällä ns. embolisaatiohoidolla, joilla raskauden mahdollisuus yleensä paranee hyvin.
Asiasta on turha olla huolissaan. Halutessasi voit toki olla yhteydessä terveydenhoitajaan ja saada varmistusta tilanteeseen. Diagnoosi tehdään yleensä silmämääräisesti, kiveksiä tunnustelemalla ja tarvittaessa voidaan tehdä myös ultraäänitutkimus. Kuitenkaan kun sinulla ei kipua tai muita oireita ainakaan kuvauksesi perusteella ole, asiaa tuskin lähdettäisiin kummemmin hoitamaan. Lapsien hankinnan kannalta tulevaisuudessa sinullahan on myös toinen toimiva kives, joten lapsettomuus ei ole iso riski, ja alentuneeseenkin siittiömäärään tosiaan on hoitoja.
Hyvää jatkoa sinulle ja ole vain yhteydessä uudelleen meihin tai esimerkiksi terveydenhoitajaan, jos jokin vielä mietityttää (seksuaali)terveyteesi liittyen.
Sonja Vesanen & Oona Turunen